29 juni 2014

v.29

Jahapp,  då var man i v.29 då, är lite trött på att säga 20-nånting, vill kunna säga 30-nånting nu eftersom det känns mycket närmare. Men nästa vecka är jag ju i v.30 och då är det bara 10 veckor kvar till bf. Idag är det 80 dagar kvar till bf och det tycker jag låter närmare än 2,5 månad eller 10 veckor. Jaja sak samma, bebisen kommer när den kommer och det går inte påverka.

 Det är rätt okej att vara gravid nu, jag har kommit in i någon gråzoon där jag känner mig ett med magen och hur jag mår. Jag har liksom accepterat att jag har ont i bäckenet och att jag har svårt att böja mig ner och knyta skorna eller äta stora portioner, jag liksom njuter mer av graviditeten eller så tänker jag inte så mycket på den . Jag har ju min son som tar väldigt mycket tid och jag spenderar gärna tid med honom , så mycket som möjligt. Summa summarum , jag mår faktiskt rätt bra nu i v.29, efter omständigheterna.

Barnet

Fostret väger nu runt 1,2 kilo och är ungefär 40 centimeter långt. Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på mammans revben och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att mamman blir öm på en viss punkt.Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Fostret kan drömma nu.

 Ett 29 veckor gammalt foster som är 40 centimeter långt.

Mamma

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra.Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över.Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna. ( information från www.1177.se)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar