22 jan. 2013

Vecka 37


Nu betraktas barnet som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas, mellan vecka 37 och 42. Det väger ungefär 3 kilo och är cirka 48 centimeter långt.
De allra flesta barn har vänt sig med huvudet nedåt. Ibland har huvudet sjunkit ner ordentligt i bäckenet och då brukar barnmorskan säga att det har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån.
Det är en fördel om barnet kommer ut med huvudet först eftersom huvudet är hårdare och större än resten av kroppen. Dessutom går förlossningen lättare. Om barnet ligger med stjärten nedåt, så kallad sätesbjudning, brukar man få komma till förlossningsavdelningen för ett försök att vända barnet. Om det inte lyckas diskuterar man med läkaren vilket som är det bästa sättet för barnet att födas, på vanligt sätt eller med kejsarsnitt. ( info hämtat från www.1177.se)

Ett 37 veckor gammalt foster som är 48 centimeter långt.

Hur mår jag? 

28 dagar kvar till beräknad förlossning och 90 % av graviditeten har gått, bebis räknas efter denna veckan som färdigbakad, helt otroligt! 

Har haft två dagar nu som jag knappt haft ont av foglossningen eller sammandragningar så det har vart toppen. Inatt däremot hade jag en del sammandragningar som kändes och höll i som kraftig mensvärk men slutade efter ett litet tag. Nu får vi hoppas att denna dagen också blir en bra dag utan en massa foglossningsvärk. Jag tänker mycket på lillen i magen och på hur förlossningen kommer att vara och jag känner mig väldigt laddad och redo att gå igenom förlossningen och äntligen få möta vårt barn. Har fått ömma revben på vänster sida och antar att det är för att bebisen ligger där och sparkar samt spjärnar ut sig hela tiden, ömmar vid beröring liksom. Denna veckans förhoppningar är att magen ska sjunka ner och att bebisen ska fixera sig. Hoppas verkligen barnmorskan säger att bebisen har gjort det nästa vecka. Idag blir det en lugn dag, ska städa lite här hemma och laga köttgryta sen. Dammsugningen lämnar jag åt min sambo.


Magen vecka 37 , Nala ska alltid vara med på kort
Dagens "lunch"


Två fotbollar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar