23 jan. 2013

Saknar LCHF

Vaknade samtidigt som sambon idag vid 06:30 men försökte efter ett tag igen att somna om och det lyckades, sov till 10:30. Härligt att få lite extra sömn. Idag ska jag träffa min fina vän Theodora  för en fika, men det är inte förrän i eftermiddag så vad jag ska hitta på till dess återstår att se. Det är heltunderbart väder ute men svinkallt men jag tar kanske med mig Nala ut och kastar lite tennisboll senare.

Jag saknar verkligen LCHF-kosten, jag har fått tillbaka sötsuget under graviditeten och det ska bli så skönt att bli av med det igen. Mår inte bra av socker och mår inte bra av att bli sugen på sötsaker till kaffet, till kvällen eller till helgen. Med LCHF är jag nästan aldrig sötsugen och blir jag det tar jag lite 70% mörk choklad, bär, nötter, kesella eller bakar något med stevia ( vilket iof inte händer ofta). Ser fram emot att börja utesluta kolhydraterna snart igen. Men jag har en fundering och tänkte att det kanske är någon som läser här inne som vet.

Är det okej att amma och samtidigt äta LCHF?

LCHF-paj som jag bakat med blåbär och jordgubbar. Pajdegen gjorde jag av ägg. smör och kokosflingor. Mmmmmm

4 kommentarer:

  1. Det finns flera böcker och bloggar som behandlar ämnet LCHF och graviditet, LCHF och spädbarn, LCHF och barnfamiljen. det är väl upp till var och en, men betänk att det finns folkslag (eskimåer mfl) som aldrig har tillgång till större mängder kolhydrater, men de skaffar barn och ammar ändå. Kroppen tillverkar bröstmjölk! Sammansättningen på mjölken påverkas inte av det du äter, iallafall inte på ett negativt sätt, förutsatt att maten du äter är näringsrik.

    Ren LCHF-mat kan innehålla kolhydrater, men inga snabba. Och vem har sagt att snabba kolhydrater behövs för amningen?? Bullshit säger jag. kroppen kan ju för tusan skapa bröstmjölk medan en kvinna svälter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis :) jag tänkte ju inte äta snabba kolhydrater isåfall utan bättre kolhydrater / gi. Helst skulle jag ju vilka äta lchf som jag åt innan och då tillät jag ju lite kolhydrater i form av nötter , finncrisp , ja du vet ju hur jag åt:) ska kolla upp detta men jag tror som du ...

      Radera
  2. Jag började med LCHF medan jag ammade och faktiskt så började mjölken sina, jag vet inte varför kanske jag inte åt tillräckligt med fetter.. Jag fick sluta med LCHF, men det där är nog väldigt olika, jag tror inte det är lika för alla så mitt råd är att prova och funkar det så funkar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar Linn. Ja man får nog prova sig fram och se vad som händer. Äter eu fortfarande lchf ?

      Radera