29 nov. 2012

Vecka 29

Ett 29 veckor gammalt foster som är 40 centimeter långt.

Vecka 29

Fostret väger nu runt 1400 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen.
Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge.
Fostret kan drömma nu. I undersökningar har det visat sig att fostret har perioder av drömsömn.


Hur mår jag?

Mina känslor åker bergodalbana hela tiden från att vara glad till att bli ledsen eller rörd. Det är så lite som utlöser att jag börjar gråta men det är samtidigt skönt att kunna leva ut sina känslor.

Eftersom jag är så van att gå i rask takt överallt som ogravid glömmer jag lätt bort att jag måste gå sakta nu och när jag glömt det och traskar på fort får jag väldigt ont, det strålar och spänner i livmodern och mot urinblåsan. Foglossningen är där och gnager hela tiden och efter att ha gått fram och tillbaka till bilen igår och fick ont bestämde jag mig för att de julklappar som ska inhandlas i år kommer att handlas på internet. Beställde näst intill alla julklappar på nätet när jag kom hem igår och det känns skönt nu i efterhand att slippa känna stress och press att springa omkring på stan, jag vill ju gå på stan korta korta stunder och när jag själv vill.

Bebis dygnsmönster har jag börjat lära mig nu. Lugnast på morgonen , vaknar till och sparkar lite på eftermiddagen och framåt kvällen och förnatten sparkar den lille vilt där inne. Barnmorskan som föreläste på kursen i tisdags sa att oftast behåller bebisar sin rytm de haft i magen även som nyfödda.  Det är många i min omgivning som fått eller snart ska få sina barn till världen och det gör att jag längtar så otroligt mycket tills det är vår tur.

 Igår frågade min sambo lite på halvskoj när vi ska packa BB-väskan och då skrattade jag och sa " Inte än, de dröjer länge till". Men  det är faktiskt inte så långt tid kvar tills det är dags att packa väskan och förbereda sig på allvar. Längtar efter dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar