14 nov. 2012

Vecka 27

  Vecka 27

Ett 27 veckor gammalt foster som är 37 centimeter långt.

Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu mellan naveln och revbensbågen.
Fostret väger runt ett kilo, och kan vara omkring 37 centimeter långt. Håret kan ha börjat växa ut. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds.
Det finns ännu gott om plats för fostret att röra sig på. Många foster är mer vakna på kvällen, då man kan märka att det sparkar mer i magen. När fostret rör sig tränar det upp sin fysik för att bli starkare i kroppen.
De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Varje vecka, även dagar, gör stor skillnad. Om barnet skulle födas nu klarar tarmarna av att ta emot modersmjölk. Lungorna har utvecklats mycket, men även om barnet nu skulle klara av att andas luft behöver lungblåsorna ännu mer tid för att utvecklas fullt ut.

Hur mår jag?

Ja varje dag är olika, jag går upp på morgonen väldigt positiv och har inte ont någonstans men på kvällen om dagen inneburit exempelvis shopping, promenad, handling eller något annat där jag stått och gått en del så har jag väldigt ont på kvällen och känner mig inte alls lika positv. Igår var det inte alls roligt på kvällen, hade väldigt ont i rygg och fogar och fick under dagen spänd mage när jag stod upp. Det är nog livmodern som tränar sig, det gör inte ont eller så. Om det skulle göra ont och komma ofta sa min barnmorska att jag skulle höra av mig till dem. Jag känner bebis varje dag nu och den lille sparkar mot revben, urinblåsa och det kan kännas lite men inte så farligt, det är de bästa jag någonsin känt i min kropp, underbar känsla som jag njuter av hela tiden. Är väldigt gråtmild nu och blir lätt rörd för olika saker, börjar gråta lätt och tar åt mig väldigt mycket av saker som sägs och göra i min omgivning. Jag har en underbar sambo som varje dag finns för mig och stöttar mig, utan han hade det inte vart lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar