21 mars 2012

Kost för barn

Hej

Typ två gånger per år har vi områdesdag på Högskolan vilket innebär att man antingen får ett program man ska gå till eller så är man på sin VFU-plats. Igår hade vi som tillhörde stadsdel öster blivit uppmanade att gå till fullmäktigehuset här i Borås för att lyssna på föreläsare. Ska jag vara ärlig så hade jag inte kollat vad de skulle prata om så hade inga förväntningar.Därför missade jag lite vad de kom ifrån men jag förstod det som att dom läste på Folkhögskola och hade inriktning kost och motion för barn. När jag hörde att de skulle prata om kost för barn tänkte jag direkt att de skulle ta upp att barn ska äta margariner och undvika fett som är naturligt dvs smör och att barn ska dricka lättmjölk för att röd mjölk innehåller för mycket fett och kalorier och tjata om att man ska äta hårt bröd till varje måltid ( så föråldrat). Det verkade som att de hade tagit till sig ny forskning för de talade om att barn ska dricka röd mjölk som är bra för skelettet och gör dem mätta längre och att man inte ska köpa lightprodukter utan hellre feta produkter.

 Däremot sa de att man blir trög i skallen om man inte äter kolhydrater? 

Människan behöver kolhydrater från ris , bröd,  pasta och potatis för att hjärnan ska fungera. Efter ett år utan detta tycker jag inte att jag blivit trög i hjärnan. Har ju klarat ett års högskolestudier? Så där håller jag inte med.

Föreläsarna verkade inte förespråka livsmedelsverket utan de tyckte att den lärdom de fått från sin kostlärare på Folkhögskolan var underbart bra. Därför tog dom inte direkt fakta från livsmedelsverket men de talade om att man ska äta enligt tallriksmodellen, att alla ska äta enligt tallriksmodellen, vuxna som barn.

De gick allmänt igenom fakta om man och sa att vi behöver vitaminer och mineraler från frukt och grönt, fett från smör och mejeriprodukter b.a., proteiner från kött, fågel och fisk och kolhydrater från långsamma kolhydrater i form av bulgur quinoa osv. Jag tycker ändå att det är helt okej eftersom de nämner i samband med allt detta att vi måste tänka på att socker finns i nästan allt. I bröd , frukt och halvfabrikat vilket inte många tänker på. Därför är ju bulgur och quinoa med ett lägre glykemiskt index bättre än t.ex. snabbmakaroner och vitt ris. Man kan inte kräva att de ska stå  och föreläsa om att barn ska utesluta kolhydrater helt liksom vilket jag inte heller vet om barn ska göra.

Föreläsarna talade om det som egentligen är det viktigaste och grunden till att många är överviktiga och lider av fetma i dagens läge. Kombinationen utav fett och socker i hög grad. En av föreläsarna tog upp det att när hon var liten  var godispåsarna så stora att det fick plats med ca 10 godisar i varje påse och nuförtiden är de så stora att de rymmer nästan upp till två kilo godis. Läsk drack hon också när hon var liten och då var det en 33 cl burk och inte en 2 liters flaska som är vanligt i dagens hushåll. Otroligt viktigt att tänka en gång extra på. Hur mycket får barnen i dagens länge i sig och måste man köpa så mycket lördagsgott?

Det talades mycket om hur vi som framtida pedagoger ska vara för att få barn och föräldrar på verksamheterna att bli medvetna om vikten av kost och motion för barnen. Jag tror att det är viktigt att visa att man själv tycker om att röra på sig och äta nyttigt. Att som pedagog springa omkring och leka med barnen på rasterna och kanske dra igång aktiviteter som olika sorters bollekar och visa att man själv tycker det är roligt att leka och röra på sig. Det sägs att barn som har varit fysiskt aktiva i barndomen och tonåren lättare tar med sig detta till vuxen ålder och att om ungdomar gör uppehåll i sin träning är det lättare att komma tillbaka till träningen igen om man tidigare varit fysiskt aktiv eftersom kroppen är van vid rörelse.

Det här med fett var också ett hett ämne och de sa att man behöver fett för att fungera och för att smörja sina leder med. De sa också att fettet är som ett skydd för kroppens inre organ och livsviktigt för oss människor. De sa också att de finns nackdelar med både fleromättat fett och mättat fett men jag går inte in på det nu. Tips om att om man ska använda olja så ska man använda kallpressade oljor.

I pausen på föreläsningen gick jag fram till föreläsarna och lämnade min bloggadress så vi får väl se nu om de läser detta inlägget. Kommentera gärna isåfall:) Jag berättade för dem att jag i ett år nu har undvikit snabba kolhydrater och socker. Jag nämnde inte direkt att jag åt LCHF-kost men frågade om de läst Monique Forslunds bok " LCHF för hela familjen", det hade de inte gjort. Jag sa också hur otroligt mycket bättre jag mår utan socker och kolhydrater men att jag äter mycket grönsaker och får i mig kolhydrater från dem. Vi diskuterade mellanmålen som idag serveras på skolor och förskolor och konstaterade att de är alldeles för mycket sockerinnehåll i det som serveras.


Oj detta blev ett långt inlägg men jag kände att detta var något jag ville dela med mig av. Nu ska jag slurpa upp mitt (kalla) kaffe och sen gör mig redo för en tur i skogen med vovven.

Ha en bra dag :)


3 kommentarer:

  1. Skönt att höra att de har tagit till sig det med att inte sluta servera "röd" mjölk och smör. Jag gick i tre olika skolor fram till nian. Där fick vi alltifrån smör, lätta och bregott. Vad gällde mjölken var det oftast mellanmjölk. Jag gillade aldrig lätta, smakade riktigt äckligt.
    Jag hade tre kilos övervikt i vissa perioder när jag var yngre, och jag fick mycket uppmuntran om att röra mig mer och äta mer sallad och mindre mat- det tyckte jag var fel, för de förespråkade light produkter, och idag är min kropp ganska trasig av allt jojobantande och för att inte tala om att jag tillslut fick ätstörningar. Jag tog väldigt illa vid mig när mina lärare kollade vad jag åt, och tyckte till vad som var bäst för mig. Många gånger kändes det som om de inte trodde att man var mogen nog att tänka själv.

    Jag var inte ett barn som fick äta godis särskilt ofta, jag åt inte för mycket och jag tränade diverse sporter som konståkning, basket, simning, aikido, och olika sorters danser- jag var busy. Dessutom utvecklades jag väldigt tidigt, och hade bröst redan i fyran medan andra tyckte att det var fett- ja du vet, brösten är ju inte så där utvecklade utan ser mer ut som bollar.hehe.Och jag var en av de två längsta tejerna då. Medans alla andra såg ut som små flickor.

    Men fortfarande hade jag lärare som fällde kommentarer, och framför andra barn vilket ledde till att flera killar speciellt, började mobba mig. Väldigt opedagogiskt, och idag skulle jag mer än gärna gå tillbaka och läxa upp flera gamla lärare.
    För de dom sa ledde till fettskräck, och ätstörningar när jag kom upp i tonåren. Jag fick väldigt svårt att älska min kropp.

    Vissa som var mulliga och knubbiga växte bort det med längden, faktiskt, och att röra sig är bra men jag tycker det kan gå till överdrift ibland. De flesta barn är ganska aktiva på rasterna och hemma, det är sen när man börjar sjuan som många njuter av att få sitta inne på rasterna och fika, sitta och spela etc. Ingen tvingar ju ut högstadieeleverna i vinterrusket. Jag gick själv upp i vikt i ettan på gymnasiet, och det hade att göra med min jojobantning- just för att sjuksyrran och dietister var på mig angående fem kilos övervikt.
    Nu så här i efterhand vore det bättre om de aldrig sade något, jag tror faktiskt inte jag skulle bli 35kgs övervikt om jag skulle sluppit alla kommentarer om hur nyttigt jag borde äta- ja du vet säkert hur livsmedelsverket tycker att man ska äta när man ska gå ner i vikt, mycket kolhydrater.
    Skolan formar en för framtiden, men LCHF var verkligen en revolt mot allt det jag lärt mig. Alla dessa lightprodukter med dolt socker, fyfarao vad det har gjort med min kropp =/ Ja du märker säkert att detta rör upp många känslor inom mig.
    Men det är bra att föreläsarna fick höra om hur bra du mår med LCHF, det är ganska förlegat att säga att man blir trög utan kolhydrater. Men vi tröga lchfare vet väl bättre än så? ;) Kram

    SvaraRadera
  2. Det var en lång text att läsa när man är så trög i huvudet av kolhydratbrist^^ Men det låter som en hyfsad föreläsning (om än inte helt optimal).

    SvaraRadera
  3. Första dagarna man ändrar matvanor från sockermat till lågkolhydrat kan man kanske känna sig trögare än vanligt, men snart är man piggare än förut. Det har också bevisats i en studie nu på Lunds universitet att den kognitiva förmågan blir mycket sämre efter att ha ätit en mat med mycket kolhydrater, medan ett lågt GI på maten som ger en jämnare blodsockerkurva ökar hjärnans förmåga att fungera.. sök på mat på urplay.se för att hitta föreläsningarna om det..

    SvaraRadera