22 feb. 2012

Vitkål & blomkål har ersatt min pasta, ris & potatis

Hej

Jag äter kål väldigt ofta, flera gånger i veckan, jag har kål som tillbehör till kött, fisk & kyckling bl.a. Jag har inte riktigt tänkt på hur otroligt nyttigt det är med kål. på www.halsosidorna.se kan man läsa om näringsinnehållet i de olika kålsorterna. Alla kålsorter innehåller massvis utav antioxidanter som jag får i mig trots att jag inte äter frukt då m.a.o. Dessa nyttiga antioxidanter som finns i kål  är  C-vitamin, A-vitamin, Kalcium och Järn. Kål är också väldigt energisnålt och innehåller 1-3% protein, 0-1% fett, 2-6% kolhydrater och 1-3& fibrer, resten består av vatten. Jag brukar oftast bara skära och hacka färsk vitkål och ha som tillbehör då det går fort men ibland så stuvar jag eller steker vitkålen i smör. Blomkålsmos gör jag också väldigt ofta och då kokar jag bara blomkålen så att den blir mjuk. Sedan mixar jag den med en mixerstav och tillsätter, smör, salt, vitpeppar och en skvätt grädde. Ibland blandar jag också i något gott kryddsmör som tex persiljesmör eller vitlökssmör. Det sägs att grekerna använde kål för ca 2000 år sedan för att skydda mot cancer och man tror även idag att kål hjälper till att ge ett skydd mot cancer.

Blomkål anses minska risken för grå starr, prostatacancer och lungcancer. Blomkål innehåller C.-vitamin, folsyra, A-vitamin, B6 och kalium. Energinivån är mycket låg.

Vitkålen innehåller C-vitamin, folsyra, kalium och även energinivån är mycket låg. Vitkålen innehåller mycket nyttobakterier och är bra för tarmfloran. Vitkål sägs minska risken för bröstcancer.

Köttgryta med vitkål


Innan jag började äta LCHF åt jag väldigt sällan kål. Jag kan ärligt säga att efter att jag börjat äta LCHF äter jag mycket mer grönsaker än vad jag gjorde innan.

 Jag äter nästan inget socker, dricker ingen läsk, äter inga chips eller bakelser,dricker inte cider,öl eller drinkar,  inget ris, ingen potatis eller pasta, ingen frukt, inget bröd, inga lightprodukter, inga kex eller kakor, ingen glass, nästan inga halvfabrikat och jag saknar det inte heller.

 Jag äter inte mer kött än vad jag gjorde innan men jag köper nu riktig färs tex och gör mina egna hamburgare av istället för att köpa färdiga som man bara stekte upp. Eftersom jag blir mätt på mindre mängd mat nu för tiden eftersom mina måltider innehåller mer fett så köper jag ju inte mer mat än tidigare, snarare mindre skulle jag säga. 

( Informationen om kålen har jag hämtat från www.halsosidorna.se)

2 kommentarer:

  1. Eftersom jag alltid räknade kalorier innan, och undvek fett, så åt jag MASSOR av saker som jag ärligt kan säga att jag aldrig skulle äta idag. Saker som varken mättar eller ger andra fördelar.
    * Riskakor med olika smakämnen (min favorit var OST, smakade ostbågar)
    * Lättglass utan varken socker eller fett
    * Fettsnåla småkakor som bara innehåller margarin, vetemjöl, socker och E-nummer
    * Russin (en biljon kalorier per 100g, enbart kolhydrater)
    * Fruktmüsli (brukade jag äta med minimjölk och farinsocker!!)
    * Cornflakes (med minimjölk, äppelmos och russin!!)
    * Pulvermos
    * Snabbpasta
    * Vitt ris

    SvaraRadera
  2. Kål är verkligen supergott!! Funkar alla årstider med, på vintern blir det gräddstuvat, stekt i smör, mos mm å på sommaren, cole slaw, sallader med goda dressingar å annat smarrigt! Mums för kål!=))

    SvaraRadera