10 mars 2016

Barnens mat då?

Eftersom att jag är noga med vad jag äter försöker jag självklart att vara noggrann med vad mina barn stoppar i munnen. Helst skulle jag vilja att de åt ungefär som jag men med mer kolhydtater. Tyvärr är de inte så stora fan utav grönsaker , iallafall inte färska grönsaker. Därför försöker jag ofta göra grytor och gratänger och stoppa ner grönsaker där istället. Då syns dem inte lika mycket samt smakar mycket av det övriga som är i grytan . 

De grönsaker som Olivia gillar är typ majs, ärtor , paprika och gurka, Vilton äter i princip bara majs. Så det är inte jättemycket de gillar så man får vara lite smart. Jag har sedan en tid tillbaka gjort smoothies till dem på morgonen och de älskar dem. Då får de i sig vitaminer och antioxidanter samt mjölkprodukter. Blåbär, hallon, banan och jordgubbar är det som använts hittills men ska definitivt börja variera innehållet mer. Sedan gillar dem ägg i alla former , smörgås, havrefras och finncrisp. 

Sen har vi det här med godis, kakor , glass osv. Vi har det aldrig hemma om det inte är kalas eller ibland vid besök. Jag skulle kunna skriva en hel roman om just detta ämne men det kan jag göra en annan dag. Min åsikt är iaf att vänta så länge som möjligt med fredagsmys och lördagsmys ( då syftar jag på sötsaker). Vilton och Olivia har ingen susning om vad det är och har aldrig efterfrågat något godis till tv:n på kvällen. Nu är väl visserligen Olivia för liten men Viltob då , han är ändå 3 år. När det väl blir dags för detta kommer jag försöka fokusera på andra alternativ än just godis , tex fruktsallad, hemmagjord glass på turkisk yoghurt och bär, mörk choklad, nyttiga chokladbollar osv. Självklart ska de få köpa sig en liten godispåse till helgen om de vill det i framtiden men då är det en liten påse. Tycker påsarna i affärerna är alldeles för stora, vad ger det för signaler? Att det är okej att äta 2 kg lösgodis ? 

Ne en liten påse som ska räcka både fredagen och lördagen om man väljer att spara. Jag och Peder har diskuterat detta lite och jag försöker få med honom på tåget. Vi är rätt överens faktiskt och det känns väldigt bra. Som sagt, detta ämne kommer jag säkert att återkomma till. Nu är det ju inte bara min kropp och hälsa jag ska tänka på utan även mina barns. 

Jag har mycket att lära när det gäller barn och kost men tycker redan att jag försöker tänka och erbjuda dem så nyttigt som är möjligt, barn är kräsna! Såhär kan en dag se ut hemma hos oss.  

Frukost ca 07:30 ; smoothie och ägg 
Lunch ca 11:30: hemmagjord fiskgratäng med pasta ( gillar inte potatis) och broccolimos. 
Mellis ca 14:30:  frukt, idag blev det apelsin. 
Middag eller kvällis beroende på hur de ätit övrigt under dagen ca 17:00: korvstrofanoff med ris , eller gröt med smörgås. 
Innan läggdags ca 18:30: välling 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar