16 juli 2015

Det ger resultat

Har inte sprungit speciellt mycket sen efter förlossningen med den enkla anledning att jag velat ta det försiktigt med tanke på snitt å magmuskeldelning. 

Jag kände i början när jag provade jogga lätt några månader efter förlossningen  att kroppen inte var redo för den belastning som löpning ger. Det stack å sved i snittet , det smärtade i fogarna och kändes obehagligt i magen. 

Men nu , efter mycket coreträning och styrketräning är min kropp stabilare och orkar mer. Det är inte bara konditionen som förbättrats utan muskler och leder har stärkts. 

Så nu de senaste två rundorna på ca 30 minuter har jag faktiskt njutit av att springa utan smärta i mage, snitt eller bäcken. Detta tack vare träning för att stärka upp kroppens corestabilitet och muskler. Det har nu gått 9,5 månader sedan kejsarsnitt nr 2 och det var den tiden min kropp behövde för att bli såpass stark igen så att den klarar av den påfrestning löpning ger ( eller ja , jogg i mitt fall) 

Det är så många som ger sig ut och springer för tätt på efter förlossningen men man gör klokt i att vänta för framfall , inkontinensbesvär och andra bekymmer kan annars dyka upp senare. Då hade det varit bättre att vänta några extra månader och satsat på styrka för att stärka upp kroppen istället.

Trött men med en skön känsla efter en runda i skogen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar