13 feb. 2015

Chokladbollar

När jag blir sötsugen och vill ha något till kaffet gör jag ibland chokladbollar. Jag har testat lite olika sorter men har nu hittat min favorit som är en blandning av lite olika recept.Visst gillar jag dem som många gör man dadlar i men dadlar innehåller otroligt mycket kolhydrater per 100 gram så de är egentligen inget alternativ när man äter LCHF, visst kan jag unna mig någon gång men får hålla mig till bollar med lågt kolhydratsinnehåll.

Det finns mycket man kan baka som är LCHF-vänligt men dessa bollar står högt upp min min favoritlista på det jag testat. 

 Till Viltons kalas ska jag även testa att ha i krossade hasselnötter, tror det kan bli en hit. Jag brukar höfta lite när det gäller mängden ingredienser beroende på hur många bollar jag ska göra men ungefär såhär.

Chokladbollar

  • 100 gram rumstempererat smör
  • 1/4 dl mandelmjöl
  • 1/2 dl kokosmjöl
  •  Stevia sötningsmedel efter tycke å smak beroende på hur sött man vill ha det, man får smaka och prova sig fram. 
  • En skvätt kallt kaffe
  • 1 msk kakao
  • kokosflingor att rulla bollarna i 
Ställ dem i kyl en stund efteråt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar