22 okt. 2014

Maten just nu

Jag har hela tiden vart säker på att jag ska återgå till lågkolhydratskost , en liberal variant av LCHF efter graviditeten och det har jag gjort. Vi kom hem från BB på kanelbullens dag och min farmor hade med sig bullar,   då bestämde jag mig för att denna kanelbulle är det sista söta och onyttiga glutenrika jag äter sen kör jag.

Jag har hållit mitt löfte till mig själv sedan dess och nu äter jag inte längre socker eller mjöl, det har gått tre veckor nu. Jag äter inte superstrikt LCHF pga att jag inte vill helt enkelt. Har läst och hört att om man ammar ska man få i sig från alla näringskällor och jag vågar inte riskera att mjölken sinar eller blir av sämre kvalitet. Jag vet att många ammar samtidigt som de äter en viss kost men jag vågar inte chansa faktiskt.

En "matdag" kan numera se ut såhär:

Frukost: Turkisk yoghurt med hallon, kokosflingor och vaniljpulver. 2 finncrisp med ost och bregott. kaffe med mjölk.

Lunch:  Ex, lax, kött eller kyckling med kokt broccoli, blomkål eller färska grönsaker. En klick creme fraiche eller någon annan kall sås.

Mellanmål: Kokt ägg, finncrisp, kaffe med kanel å mjölk.

Kvällsmat/middag: I princip samma som frukost, keso, brie, ägg, yoghurt, makrill osv.

Vågen då? Ja den tickar neråt sakta men säkert. Eftersom jag inte kan träna något nu förutom lugna promenader har jag inte alltför höga förväntningar faktiskt. Jag vet att jag kommer nå mitt mål och det har ju som sagt bara gått tre veckor sedan jag blev förlöst. Så jag tänker inte stressa utan njuta av min underbara familj och bara vara med dem. Det kommer inlägg om "kroppens förändring efter graviditeten" så småningom men jag vill inte lägga fokus på det just nu, en sak i taget.

Är glad att jag kommit in i mina gamla och nyttiga matvanor igen, det är skitjobbigt med sötsuget fortfarande faktiskt men det är bara att stå ut för jag vet att det försvinner. Ska baka lite nyttiga rawfoodbollar och ha till kaffet när suget sätter in. Även nötter har jag tänkt köpa hem till helgens mys, det kommer gå bra det här, jag har ju gjort det tidigare så.

Ha en fin dag!

Här kommer lite härliga inspirationsbilder. Om inte för er så till mig själv.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar