28 aug. 2014

Vimplar

Jag tycker att det är så fint med vimplar, har några stycken här hemma. Hittade en fin på Kidz Concept för ett tag sedan men tyckte att 199 kr var lite för dyrt, särskilt när man kan sy en själv för en billigare slant och dessutom välja tyg helt själv.

Köpte Tildatyg på Panduro igår när vi var där, två små stuvbitar som gick åt det gröna och det grå hållet med små små stjärnor på. Ni får ursäkta min bildkvalitet. Det är andra gången jag syr vimplar så är verkligen inget proffs på det men tänkte beskriva hur jag gjorde.

Steg 1: Jag började med att klippa ut en mall i hårt papper i den storlek jag ville att vimplarna skulle vara.

Steg 2: Sedan ritade jag upp på tygets avigsida med penna så att jag lätt kunde klippa ut mina vimplar. Det blev 6 stycken på varje tygbit. Klippte ut och nålade fast dem två och två räta mot räta.

Steg 3: Sedan var det dags att sy runt vimpeln med raksöm. Sy nära kanten men spara ovansidan öppen så att du kan vränga vimpeln.

Steg 4: Klipp bort spetsen på vimpeln och även sånt tyg som blir över längs kanterna när du sytt, om det behövs.

Steg 5: Vräng nu vimplarna och peta ut spetsarna försiktigt, jag använde mig av en penna. Stryk dem sedan med strykjärn så att de blir släta och fina.

Steg 6: Klipp ut en bit snedslå i lämplig storlek och nåla fast längs ovansidan på vimplarna. Det kan vara bra att mäta ut mellan varje vimpel så att avståndet blir detsamma. Jag tog två fingrar mellan varje vimpel. Nåla fast och sy sedan med raksöm  längs med hela bandet på båda sidorna.

Nu är din vimpel färdig !
Nåla fast. räta mot räta. Alltså den fula sidan utåt :)

Så att det ser ut såhär, sy sedan med raksöm. Glöm inte lämna ovansidan öppen.

Klipp bort spetsen

Vrängda och strykna vimplar

Nåla fast snedslån

Sy med raksöm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar