22 nov. 2013

En dag i lugnets tecken

Å fredag, så härligt. Idag ska vi ta det lugnt hemma och bara njuta. Det är femte dagen på "Nystart" som jag valt att kalla det. Jag har alltså gått ifrån LCHF och börjat äta en mer fettsnål kost med bra kolhydrater, inget socker, mindre mejerier och massor av grönsaker. Jag har valt att göra detta eftersom jag inte uppnådde de mål jag önskade med LCHF och att jag känner mig trygg i mitt förhållande till socker. Jag kommer inte börja äta sötsaker bara för att jag ändrar kosten. Hittills har jag inte blivit sugen på sött trots att jag bakade småkakor till min sambo igår ( som gått ner ytterligare 2 kg)

Det är viktigt med planeringen nu så att det blir rätt. Jag har fått ett kostschema att utgå ifrån men inte att följa till punkt och pricka vilket känns väldigt skönt. Dagens matlista ser ungefär ut såhär:

Frukost: Havregrynsgröt på 1 dl havregryn, 1 dl mjölk, hallon, psylliumfrön
Mellanmål: 1/2 banan blandat med kvarg och lite linfrön
Lunch: Kycklingsallad
Middag: Fläskfilé med rotfrukter


Gott gott!

Kika in på Jessicas blogg, en blogg om en tjej som gjort en otrolig resa och som nu kämpar för att prestera så bra som möjligt i hennes första bikinifitnesstävling nästa år. Det är från henne jag fått mitt kostchema och det var även hon som fick mig att våga prova. http://www.jesisica.blogspot.se/
 


1 kommentar:

  1. Väldigt bra att ha ett kostschema att följa i början! Fast det där med sallad tror jag personligen inte på. Finns tydlig forskning på att agen och hjärnan föredrar varm mat i munnen för att uppleva en grundlig mättnad. Men det är såklart olika för alla. Jag äter dock aldrig sallad. Problemet är nog att man äter en stor volym av något kalorisnålt, så kroppen tror att man äter mycket MAT, men när salladen processas märker hjärnan att där inte finns någon energi.

    SvaraRadera