19 sep. 2013

Kroppens påverkan 7 månader efter kejsasnitt


Ja , nu har det snart gått 7 månader sen jag de jobbiga dygnen med värkar som inte bidrog till att jag öppnade mig men som slutade i det mest fantastiska som jag någonsin upplevt och kommer att uppleva, vår underbara Vilton. Det blev ett halvakut kejsarsnitt pga så kallat värksvaghet. 

Hur känns kroppen såhär 7 månader senare? 

Känseln : Jo ,  jag har nedsatt känsel på och kring snittet, det kan strama å kittla till runtomkring där ibland. Jag är också öm på vissa punkter runt snittet.  När jag ska sova brukar jag vilja ligga på magen och när jag ska vända runt på mage får jag göra det försiktigt för annars är risken stor att det stramar å drar i snittet och då gör det ont. 

Magmusklerna:Jag har ju också fått delade magmuskler som jag skrivit om i ett tidigare inlägg och det känner jag också av emellanåt. Det har växt ihop rätt fint ovanför naveln men muskelaturen under naveln är fortfarande rätt mycket delade. Jag hoppas ju fortfarande på att de ska växa ihop men har också börjat acceptera att det är som det är. En tränare som jag träffade sa att hans fru hade sytt ihop sina magmuskler igen efter en delning efter graviditeten eftersom de aldrig ville läka ihop. Men då är frågan , är det någon idé att göra det om man planerar fler barn? Varför gör man det? För att det blir en snyggare mage eller för att man faktiskt behöver göra det pga hållning och fysik? Ingen aning.. någon som vet eller har erfarenheter?

Bristningarna: Jag hade inte några bristningar under graviditeten men under kejsarsnittet spänns magen upp med några slags stålspjäll och man drar ganska mycket i skinnet. Då fick jag lite bristningar på höger sida kring magen. Men de syns knappt längre, de har liksom bleknat och i takt med att magen har blivit mindre har de också blivit mindre djupa. Förutom dem så klarade jag mig undan bristningar, smörjde magen med kokosfett och olja under hela graviditeten men vet inte om det påverkade något.

Organen: Ibland får jag en lustig och lite otäck känsla i magen, det liksom knäpper till och jag kan känna hur något därinne rör sig och flyttar på sig lite. Det är som att organen har mer plats att röra sig på nu än tidigare. Som sagt, lustig känsla men det är definitivt något jag inte känt innan förlossningen.

Påverkad vid rörelse/träning:  Är nöjd med hur jag kan röra mig nu, klarar ju både att springa 1 mil, köra gym och ett hårt och svettigt spinningpass. Men visst,  jag är begränsad i vissa rörelser. Gör exempelvis inga situps eller andra crunches. I vardagen märker jag ju av att jag sitter som en hösäck emellanåt och måste räta upp både bål och rygg för att få en bra hållning. När jag byter blöja på Vilton så sparkar han hej vilt och det är inte så skönt att få en kick mot magen.

Jag klagar absolut inte utan är fascinerad över hur kroppen klarar av att bära tungt i flera månader med allt vad det innebär för rygg, organ, muskler för att sedan sakta men säkert komma tillbaka till nästan det läget som den var i före graviditeten.


1 kommentar:

  1. Om magen blir putig pga de delade magmusklerna, så kan man såklart sy ihop dem för att man vill att det ska bli snyggare. Men jag tror även att det hjälper vid många magövningar, att magmusklerna har riktig kontakt igen... så om man inte planerar att bli gravid mer, eller iallafall inte på flera år, och man vill kunna göra massor av situps, benlyft osv, så kan den typen av operation säkert göra stor nytta.

    Men är man den accepterande typen så kan man ju spara typ 40.000kr genom att låta det vara som det är:)

    SvaraRadera