28 mars 2013

Olga Rönnbergs träningsprogram

På måndag har det gått 35 dagar sedan förlossningen och jag tänkte börja med Olga Rönnbergs träningsprogram lite försiktigt. Programmet är från boken " Träning för nyblivna mammor"  där det finns fyra olika program man ska följa. Första veckorna ska man träna på andningen och det har jag gjort litegrann, detta för att få kontakt med sina inre magmuskler och bålen igen.

Steg 1 i boken har Olga döpt till muskelkontakt. Konditionsträningen i detta steg består utav barnvagnspromenader och styrketräningen av olika övningar med och utan fitnessboll. Har en fitnessboll liggandes i källaren så får väl hämta upp den sen. Steg 1 ska man följa i 4-5 veckor  och man delar upp veckorna i 2 perioder. I första perioden gör man övning 1-7  och sedan övning 7-15.

Detta är övningarna:

Övning  1 = Höftlyft
Övning 2= Dra in naveln
Övning 3= Diagonala benlyft
Övning 4= Doppa hälen
Övning 5= Död insekt
Övning 7= Rak planka på knä
Övning 6= Sidoplanka på knä

Alla övningar är bekanta för mig vilket är skönt. Då behöver jag inte lägga så mycket energi på att få dem rätt utan jag vet hur jag ska göra.

Första veckan för mig kommer alltså se ut såhär:

Måndag: Övning 1-7
Tisdag: Promenad
Onsdag: Övning 1-7
Torsdag: Promenad
Fredag: Övning 1-7
Lördag: Promenad
Söndag: Vila

Denna veckan och förra veckan har jag gått en massor. Det har vart promenader varje dag som har blivit längre och raskare för varje dag. Känns så bra att kunna gå igen även om jag passar mig och tar det lite lugnt fortfarande.

Ha en fin skärtorsdag gott folk. Vi ska snart ut i det härliga vädret och sen kommer en fin vän hit på lite kaffe. Ikväll ska vi nog köpa hem någon god mat, vad vet vi inte än. Vad ska ni andra äta såhär på påsk?

En bild från 2012, hit ska vi igen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar