19 mars 2013

Min kost just nu

Under graviditeten hade jag ett extremt sockersug, jag hade samma sötsug som jag hade förut innan jag började med LCHF och mitt "nya liv". Jag tyckte det var jobbigt men jag tillät mig själv att äta sött. Jag var lite orolig att det skulle bli jobbigt att sluta med socker igen och att jag skulle få kämpa lika mycket som jag gjorde förra gången. Jag blev mycket förvånad över att sötsuget försvann i princip direkt. Kanske berodde det på inställningen , jag hade ju hela tiden varit inställd på att jag skulle sluta med sött igen och det fanns inget annat alternativ. Jag behövde inte stå ut de där 2 veckorna det normalt brukar ta att bli av med sitt sötsug utan det försvann väldigt omgående. Min sambo kan gå till affären och köpa en chokladkaka och sitta bredvid mig utan att jag blir det minsta sugen, igår hade min farmor med kanelbullar och kakor som vi skulle fikat på men då förklarade jag bara att har slutat med sött igen och det var inget mer med det. Eftersom alla i min omgivning vet hur envis jag var det 1,5 år jag inte åt sött vet att det inte är någon idé att övertyga mig. När jag talar om sött nu talar jag inte bara om godis och sånt utan även om snabba kolhydrater som vitt bröd, ris, pasta och potatis.

 Jag började med en lågkolhydratskost ganska omgående efter förlossningen men jag har inte gått över till en strikt LCHF-kost än. Jag äter fortfarande frukt, ganska mycket bär och har gjort några undantag och ätit en och annan söt efterrätt under dessa 3 veckor, men de var bara undantag. Men jag anser att en lågkolhydratskost är rätt för mig just nu och att tiden till att gå över till LCHF inte behöver gå så fort.

 En matdag för mig nu kan se ut såhär.

Frukost: Naturell yoghurt med hallon & blåbär, 3 finncrisp med brieost & skinka
Mellanmål: En apelsin
Mellanmål: Finncrisp med philladephia & keso
Middag: Fläskfilé med broccoli, sallad & en klick cremé fraiche

Man skulle kunna säga att jag äter något mittemellan GI och LCHF. Jag är medveten om att man ska vara försiktig med att få in för mycket kolhydrater i en LCHF-kost men just nu är det denna kombinationen jag mår bra utav och så länge vikten/måtten går neråt ser jag ingen anledning att ändra på det nu.

Det blir mest små mellanmål mitt på dagen för det är inte alltid jag är så hungrig mitt på dagen för jag äter frukost sent. Sen är det smidigt med att inte behöva fixa någon varm lunch ( om det inte finns matlåda). Jag uppskattar hellre en stabil middag lite senare när sambon kommit hem så att jag kan äta i lugn och ro. Som ni ser är det nära en LCHF-kost men jag äter som sagt frukt och mycket bär, börjar varje morgon med naturell yoghurt och bär. Det är också mindre fett än vad det ska vara i en LCHF-kost. Tidigare när jag åt mer strikt LCHF kunde det se ut såhär på en dag:

Frukost: Turkisk yoghurt med kanel och en skvätt grädde. En bit brieost, kaffe med grädde
Lunch: Baconlindad kyckling med blomkålsmos med en klick 34% fet creme fraiche, sallad
Mellanmål: 3 skivor fet ost, keso, kaffe med grädde.
Middag: Tacofärs med grönsaker, fet creme fraiche.

Som ni ser här så är det mer fett i kosten och mindre kolhydrater som exempelvis turkisk fet yoghurt istället för naturell yoghurt, det är mycket mer fett i den turkiska yoghurten.

Jag skulle kunna skriva hur länge som helst om det här men det är såhär jag äter just nu och jag mår bra av det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar