20 feb. 2013

Vecka 41

Nu är det inte långt kvar men det är vanligt att man helt tappar tron på att graviditeten kommer att ta slut. Man kan uppleva det som att barnet faktiskt inte tänker komma ut. Då kan det vara bra att veta att nästan alla barn kommer ut innan de har blivit överburna, det vill säga före vecka 43. De allra flesta förlossningar kommer igång av sig själv, innan det blir aktuellt med igångsättning.

Det är lite olika mellan olika sjukhus när förlossningen sätts igång, men det vanligaste är runt slutet på vecka 42 eller början på vecka 43. Om man väntar längre finns det risk att barnet inte mår bra. Det kan till exempel handla om att moderkakan inte längre fungerar som den ska, eftersom den blir mindre välfungerande ju längre tiden går. Efter vecka 40 växer barnet fortfarande, fast inte lika snabbt som tidigare. Vikten är oftast mellan 2900 och 4700 gram och längden mellan 48 och 56 centimeter, men kan variera mer (info hämtat från www.1177.se).



Ett 41 veckor gammalt foster.

 Hur mår jag?

Ja, hur mår jag egentligen. Vissa stunder på dagen riktigt bra men andra stunder är man helt slut och vet inte vart man ska ta vägen. Två nätter i rad nu har jag sovit dåligt för nu har sammandragningarna börjat komma oftare och de känns. De gör inte smärtsamt ont men det är ändå så att man vaknar av dem, har också en ihållande mensvärk.

Jag känner mig känsloupprymd och kan inte fatta att snart...väldigt snart är han här. Imorgon är det besök hos barnmorskan och Peder ska följa med. Jag hoppas att jag får en tid för igångsättning om det skulle bli aktuellt och att hon kanske gör en hinnsvepning. Jag tror inte att jag kommer behöva bli igångsatt eftersom jag har dessa symptom redan nu och har svårt att se framför mig att jag ska gå 2 veckor med dessa sammandragningar, det borde sätta igång tidigare. Å, vad pirrigt det känns.


                                                                             <3
Snart får mamma & pappa titta in i dina små ögon 
Snart får vi känna din mjuka hud under våra händer
Snart får vi pussa dig på dina mjuka kinder & uppleva den största lycka man kan uppleva

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar