12 feb. 2013

Vecka 40

Nu har de beräknade 40 graviditetsveckorna gått men för många kan det ännu dröja några dagar innan förlossningen sätter igång.
Många kvinnor känner sig uppgivna och trötta på graviditeten när den är fullgången. Man vill bara att barnet ska komma ut. En del funderar över om det är möjligt att sätta igång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Men förlossningen kan inte tvingas igång och det är bäst att barnet får komma när det är klart. Det kan vara bra att prata med sin barnmorska om hur man kan må bättre i slutet av graviditeten. Förlossningen sätts bara igång på sjukhuset om det finns mycket starka skäl för det. Det kan vara att 42 veckor har gått, eller till exempel att man har högt blodtryck eller att barnet växer dåligt.
Ett 40 veckor gammalt foster i mammas mage.
I genomsnitt väger ett barn i den här veckan ungefär 3600 gram och är cirka 51 centimeter långt, men vikten och längden kan variera mycket. Vikten ligger oftast mellan 2800 och 4500 gram och längden mellan 47 och 55 centimeter.Moderkakan är stor som en vanlig omelett och väger runt ett halvt kilo. Den kommer att fortsätta ge fostret näring ännu en tid (info hämtat från www.1177.se)








Har inte tagit något kort på magen ännu men kan lägga in det senare, den har sjunkit mycket.

Vi väntar på dig
Hur mår jag?

Kommer jag vara gravid för evigt? Just nu känns det så i alla fall. Jag försöker fokusera på målbilden och ser vårt barn framför mig liggandes på mitt bröst efter förlossningen, bredvid mig har jag mannen jag älskar mest av allt och han pussar bebisen på pannan och sen ger han mig ett stort leende. Denna bild försöker jag ha i huvudet och det är det är där jag vill befinna mig, väldigt snart. Idag är det exakt en vecka kvar till den 19 februari, ett datum jag har haft i huvudet sedan 10 juni 2012. Ett datum som jag sett fram emot i nio månader, det är helt otroligt egentligen men snart , ÄNTLIGEN är vi där!

Vårt barns födelsedag!







2 kommentarer:

  1. Åh va man är konstig egentligen över att man går o önskar sig värkar.. det är ju ändå ett tecken på att det är på G. För bebisen vill man ju så gärna träffa.
    Jag gick över 15 dagar o det var de läängsta dagarna i mitt liv.
    Hoppas det snart vill sätta igång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite konstigt, man önskar sig smärta liksom.Läste en bra liknelse att man är ungefär som den där kon i Tjuren Ferdinand.

      " Gör nåt då! Knuffa mig ! Stånga mig!"

      Å fy, 15 dagar! Sätter de inte igång en efter 14 dagar? Förstår att de kändes som en evighet, det känns redan nu som att jag har gått över flera veckor. Kom nu bebis!

      Radera