30 jan. 2013

Vecka 38

I den här veckan väger barnet runt 3200 gram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar.

Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går det under ett ögonblick inget blod med syre och näring in till barnet, som så att säga får "hålla andan" under några sekunder. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln. ( info hämtat från www.1177.se)





Hur mår jag?

Förutom att jag känner mig som en klumpig flodhäst och att tiden går väldigt segt mår jag bra. Igår kände jag av en hel del sammandragningar och vissa fick jag försöka andas lugnt och fint genom eftersom de kändes rätt mycket. Det känns som intensiv mensvärk tycker jag, om man ska jämföra det med något jag upplevt tidigare. Jag längtar så otroligt mycket efter förlossningen nu och hoppas den startar nästa vecka eller veckan därpå då jag är i vecka 40, har ingen lust att gå massa dagar över alls men vem har det som gått runt och längtat i snart 9 månader?  Imorgon är det åter dags för besök hos barnmorskan, spännande.

" tänk att snart är du här och vi får pussa din mjuka kind, hålla din lilla hand och se  in i dina fina ögon. Vi ska ta emot dig med kärlek och hålla dig i vår famn som ska ge dig den första trygghet och värme i denna värld. Du är så efterlängtad och alla här ser fram emot att träffa dig, vår skatt, så perfekt"



1 kommentar: