31 jan. 2013

Mysig dag och besök hos barnmorskam

Åkte hemifrån vid sjutiden idag på morgonen eftersom snickarna skulle komma hit och byta vår ytterdörr och lister runtomkring. De börjar ju så sjukt tidigt på morgonen och det går inte att vara hemma då och det går absolut inte sova. Så jag och Nala åkte hem till min syster, satte på kaffe och väckte henne när jag kom dit. Vi fixade frukost och åt och hade det trevligt, vi satt faktiskt i mammas och pappas säng och åt. Hemmagjort bröd , hemmagjord musli och kokt ägg, mumsigt.

Vid elvatiden åkte vi in till stan, Elin skulle jobba och jag skulle på besök på MVC. Jag hade väl inte så höga förhoppningar inför detta besöket, trodde inte att bebisen skulle vara fixerad, trodde att jag skulle gått upp mer i vikt, trodde SF-måttet skenat iväg ytterligare och att blodprovsvaret skulle visa att bebis läckt ut antikroppar i mitt blod. Men så fel jag hade, bebisen var fixerad och inte det minsta ruckbar, han sitter där han sitter. Blodprovet visade att inga antikroppar hade läckt ut i min blodbana och både SF-mått och vikt hade stått still sedan sist. Vi diskuterade mitt blodsocker som efter måltid legat väldigt lågt, 3,4 sist om jag inte minns fel och innan måltid runt 2. Barnmorskan sa att jag ska äta lite och ofta för att hålla ett jämt blodsocker, frukt, blåbärssoppa och lite annat sött som jag kan ta som mellanmål. Bara lyda. Tog inte järnvärdet idag eftersom det legat bra under hel tiden.


Blodtryck: 120/60
Sf-mått: 36 cm
Bebis hjärtslag: 140 slag/ minut
Vikt: + 0 kg sedan sist

Efter besöket hos barnmorskan mötte jag upp en mamma och hennes lille son  och en blivande mamma för en lunch på Brasseriet här i stan. De har alltid så god buffé och idag fick det bli lax med klyftpotatis, tsatsiki och grönsaker, till efterrätt pannkakor med grädde och sylt. En tur på HM hann vi också med och köpte lite sånt jag kände jag behövde ha hemma nu och inte kommer orka ta mig för att köpa när bebis har kommit. Det blev ett par (till!?!) gravidleggings, söta strumpor i olika färger, en dagcremé och en foundation Fitme från Maybelinne som jag tänkte jag skulle prova.

Så skönt att slippa ha två dörrar in till lägenheten och så fint det blev med en ny fräsch dörr, gjorde mycket för vår hall. Vi hade två dörrar innan , en ytterdörr och en innerdörr. Fruktansvärt irriterande att innerdörren alltid var i vägen när man skulle hänga upp sin jacka. Mycket mer plats blev det också:)





2 kommentarer:

  1. Detta undrar jag bara för att jag själv inte har lyckats ta reda på svaret. Vad spelar det för roll om du har lågt blodsocker om du inte mår dåligt av det? Visst, 2,0 är väldigt lågt, men såvida man inte känner sig svimmig eller orolig eller illamående eller kallsvettig eller superhungrig... Vad gör det då egentligen? Påverkas bebisen negativt om mammans blodsocker är för lågt? De mår ju urdåligt om det är för högt, så mycket vet jag, och om man tar insulin pga diabetes så måste bebisen ofta få sockervatten efter födseln. Men lågt blskr har jag aldrig läst något om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju bättre att ha lågt blodsocker än för högt men jag har faktiskt mått lite dåligt av det. Bebisen tar väl vad den behöver och det är väl därför jag har så lågt, det blir inte mycket över till mig :P

      Radera