17 jan. 2013

En skymt av dig

Idag var vi hos barnmorskan och det mesta såg bra ut, hon kände och klämde på magen och blev osäker på om bebis lagt sig med huvudet neråt eller vänt sig sen sist. Vi fick därför göra ett ultraljud för att se hur han låg, vilket var väldigt roligt och inget man räknar med. Vi fick se bebisens ansikte för första gången , i vecka 19 när vi gjorde RUL såg man inte ansiktet eftersom bebisen då låg med ansiktet neråt mot  min urinblåsa. Nu såg vi näsan och munnen och fick en liten inblick i hur han ser ut, kändes fantastiskt och väldigt verkligt.  Bebis låg med huvudet nedåt som tur var men var inte fixerad ännu. Ska ju dit om två veckor igen så då får vi se om något hänt. Såhär såg värdena ut denna veckan:

Blodtryck: 125/60
Järnvärde: 135
Blodsocker: 3,5
Vikt: + 15 kg sedan inskrivning
Bebis <3-slag: Mellan 140-150
SF-mått: 35 cm

 

Blodtrycket låg alltså som det brukar vilket är jättebra så inga problem där. Mitt järnvärde ligger också på en normalnivå så jag behöver inget extra järn mer än de tabletterna "gravid" som jag äter som är från Apoteket. Däremot tyckte barnmorskan återigen att mitt blodsocker var lite för lågt och hon sa att jag snart skulle äta igen. Men när jag berättade att det var 1 timma sedan jag åt frukost tyckte hon det var lite märkligt men förklarade det hela med att bebisen behöver mycket energi från mig nu så det går åt fort.

Vikten ökar men vad ska man göra, det är som det är. Barnmorskan tyckte det räckte nu eftersom det är så jobbigt att gå ner kilona sen ( inte om man vet hur man ska göra) men samtidigt sa hon att jag skulle äta mer för att jag behöver det då mitt blodsocker var som det var. Väldigt motsägande tycker jag, äter jag mer gå jag ju upp mer i vikt.

  SF-måttet, alltså livmoderns storlek var lite för stort om man tittar på kurvan och hur jag legat tidigare men hon sa att det inte var något att oroa sig för då det kunde bero på att bebisens huvud inte sjunkit ner hela vägen än och att SF-måttet då kunde bli större. Vi får väl se nästa gång helt enkelt.

Nu ska jag gå omkring lite, ja gå omkring lite i lägenheten alltså. Det är min motion nu för tiden! Herregud vilket pass jag har att se fram emot.... pepp!!

Ha en fin kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar