26 dec. 2012

Vecka 33

Fostret ökar snabbt i vikt och väger nu cirka 2200 gram. Längden är ungefär 45 centimeter. Om barnet skulle födas nu kan det under ett par veckors tid behöva lite andningshjälp, extra värme och hjälp att få i sig tillräckligt med näring för att må bra.
Ett 33 veckor gammalt foster som är 45 centimeter långt.Det finns gott om fostervatten, det är vanligt att det finns nästan en liter. Vattnet gör att fostret kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostervattnet är lite grumligt, vitaktigt i färgen och har en doft som påminner lite om hav och tång. (informationen är hämtat från www.1177.se)






Hur mår jag?
Det börjar bli tungt nu, det är inte det att magen är tung men kroppen är tung och jag är så trött hela tiden , det spelar liksom ingen roll hur mycket jag sover. Nedräkningen har verkligen börjat på allvar nu och idag är det 55 dagar kvar tills den beräknade dagen. Om jag får bestämma får bebis gärna titta ut i vecka 38, känns lagom. Har en del sammandragningar nu, igår kväll när jag skulle somna var de rätt en som var lite kraftigare än vanligt. Det är inte så att det gör ont men man känner att kroppen tränar sig och förbereder sig för förlossningen. Fosterrörelserna känns enormt mycket och ibland gör de faktiskt ont, har fått en och annan spark mot revbenen och urinblåsan och det känns rejält. Det är inte det här buffandet längre utan nu är det hela magen som rör sig och det känns extremt mycket. Kanske är en stor kille som bor där inne.


Bebismagen vecka trettiotre <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar