20 nov. 2012

Vecka 28

Vecka 28
Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård.
Fostret väger omkring 1200 gram, och är cirka 39 centimeter långt. Hos pojkar har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen. När en pojke är nyfödd

Ett 29 veckor gammalt foster som är 40 centimeter långt.undersöks alltid om testiklarna har vandrat hela vägen ner, annars följs det upp senare. ( information från www.1177.se)










Hur mår jag?

Jag mår ungefär som förra veckan. Humöret är upp och ner och foglossningen håller i sig. Vi har vart på kurs på MVC idag och det handlade idag om förlossningen och smärtlindring. Det togs upp om vad de finns för smärtlindringsformer, vilken roll pappan har, förlossningens olika skeden , kost, motion osv. Det var en bra kurs och det var vår barnmorska som höll den.Nästa vecka är det två kurser till vi ska på, om jag inte minns fel kommer det då att handla om amning ena gången och andning andra gången.Efter kursen kände jag mig lite lugnare inför att föda barn fast det är ännu mycket frågor och funderingar som snurrar runt men de försvinner nog aldrig :)





Magen vecka 28




Efter kursen på mödravårdcentralen gick vi till Serholt outlet och köpte wallstickers till bebis rum. Jag tycker inte man behöver överösa bebisrummet med barnfigurer men något som ger färg är inte fel. Det ska ändå kännas att det bor ett barn i rummet även fast det till en början inte kommer användas så mycket av barnet på samma sätt som det gör sen när bebis blivit större. Ett större träd var också med i förpackningen och det satte vi bakom spjälsängen, små fåglar flyger även från det trädet. Så nu har bebis något fint att titta på sen :)


Grönskande träd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar