24 okt. 2012

Vecka 24

Vecka 24

Ett 24 veckor gammalt foster som är 30 centimeter långt.Man kan ha gått upp fem till sju kilo, vissa ännu mer. Fostret väger cirka 650 gram och är ungefär 30 centimeter långt. Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett.
Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning inför att suga på bröstet. Ibland börjar fostret att hicka, då känns det som om det klickar till i magen.
De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när fostret är runt 24 veckor kan det börja andas luft, om det skulle födas så tidigt.

Hur mår jag?

Jag mår faktiskt helt okej men jag känner att tröttheten smyger på mig igen , den tröttheten som jag hade fram till vecka 12. Jag känner igen den , hur mycket man än sover och vilar är man ändå trött i huvudet och i kroppen.  Jag har ju som ni vet problem med foglossning men det går ingen nöd på mig, jag känner att alla krämpor är värda att uthärda så länge jag får ha vår bebis i magen, det är värt allt. Imorse vaknade jag av att det var som en stor hård klump vid naveln och nere vid urinblåsan sprattlade det. Jag tror att bebisen låg med huvudet upp och fötterna neråt, efter en stund hade den hårda klumpen försvunnit så antagligen hade bebis vänt sig åt något annat håll.

Förkylningen jag dratts med ett tag nu är på väg bort men det blev ingen aerobics igår :( däremot hoppas jag på att eventuellt kunna träna på fredag och att det blir simning snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar