14 aug. 2012

Måndagssimning

Hej !!

Igår var det måndag och det är min och Emilias simmardag. Jag älskar verkligen att simma, det är en bekväm sorts träning och man blir sådär härligt matt och trött i kroppen efteråt. Vi simmade 30 min , vilade 15 och simmade 30 till även denna gången och det känns som att det är ett bra upplägg såhär i början. Det är inte så mycket folk som är där heller vilket är skönt för då kan man simma lugnt , så att säga :P För mig som är student är det inte heller så dyrt, betalar bara 40 kronor per gång och sen när jag ska köpa ett 4-månaderskort betalar jag 450 kronor om jag inte minns fel.Än så länge kör vi bröstsim men det är inte omöjligt att vi ger oss på lite ryggsim senare när vi blivit lite mer vana.

Lite om simning:

Det är en myt att man bränner mindre kalorier bara för att man är i vatten, det är faktiskt så att man bränner mer om vattnet är kallt eftersom kroppen då måste jobba extra hårt för att hålla sig varm. Om man simmar på rätt sätt tränar man kroppens kretslopp och alla de stora muskelgrupperna och på så sätt bränns ännu fler kalorier. Smidighet är också något som tränas när du simmar och då framför allt bröstsim och fjärilsim. Det bästa med simning som träningsform är att det är skonsamt för kroppen och skaderisken är väldigt liten.

information hämtat från www.iform.se



'

1 kommentar:

  1. Man förbränner väldigt lite kalorier medan man simmar i motionstakt, inte pga vattentemperaturen utan därför att man inte får upp pulsen särskilt mycket. Man behöver inte heller använda musklerna särskilt intensivt, eftersom man hjälper till emd hela kroppen och den egna flytförmågan. Men ett problem med simning i motionstakt är att den oftast sker i vatten som har en temperatur som ligger avsevärt under kroppens egna temperatur, och där har forskning visat att man blir mer hungrig av simning än av annan träning, därför att kroppen vill kompensera nedkylningen genom ökat energi-intag. Men har man koll på det så kan man ju äta relativt kalorifattiga livsmedel och ändå fylla magsäcken:)

    SvaraRadera