5 apr. 2012

Påskens frestelser

Hej

Idag är det skärtorsdagen för er som missat det. Många av er är säkert just nu omringade av påskägg fyllda med godis på jobbet och hemma. Jag har två påskägg här hemma som jag själv har plockat godis till och de står här och ser vackra ut. Men det är just det som  de får vara för mig, vackra för jag äter inte godis. Förra påsken var lite jobbig med tanke på allt godis runtomkring men jag klarade av att motstå. Det handlar om att bestämma sig och förbereda sig innan om hur man ska göra. Ska jag äta 5 stycken? Ska jag äta obegränsat? eller ska jag motstå helt? Jag har bestämt mig för det sistnämnda, jag avstår helt från påskgodis

 Men jag äter lite LCHF-vänligt godis istället vilket innebär lite nötter och mörk choklad 70%. Även kesella vanilj tillåter jag mig trots att det är lite väl högt kolhydratsinnehåll (16%)  men en burk kesella är bättre än att jag frossar i lösgodis.

Varför hoppar jag då över godiset? Vissa kanske tänker att jag kan äta litegranna nu när det är påsk och allt. Ja, men för mig funkar det inte för jag kan inte äta lite utan 1 godisbit blir tillslut 10 och sen en hel påse. Jag kommer också må otroligt dåligt i magen eftersom min mage i över 1 års tid ätit minimalt med sött och kommer därför få en sockerchock ( sockerbakis? Ja det kan man bli)

 Jag kommer också tänka efteråt att: Var det värt det? Var det så gott? Var de värt att få ont i magen? Nej kommer svaret bli. Därför motstår jag,

Mitt påskgodis kommer istället bestå av:

  • Grillat kött
  • Ägg
  • Köttbullar
  • Prinskorvar
  • Grönsaker
  • Nötter
  • Mörk choklad
  • Massa trevlig människor ( jag ska inte äta dem utan umgås med dem)

När jag får vara omringad av mina nära och kära och samtidigt få njuta av god mat så saknar jag inte godiset. Det är inte synd om mig som inte äter godis utan det är något jag valt för min egen skull. Som tidigare sockerråtta vet jag att jag inte klarar av att ta en, det är som att ge en öl till en alkoholist. Jag tycker inte det är så jobbigt längre att sitta på en fest med en godisskål framför näsan för jag har tränat mig själv såpass länge nu att jag kan motstå. Jag vet ju att godis är gott men jag har faktiskt nästan glömt bort hur det smakar så det är svårt att sakna det. Jag är inte superstrikt LCHF:are eftersom jag äter rätt mycket bär , nötter och choklad ( alltid minst 70% kakaohalt)  m.m men något sådant sött som godis åker inte ner i min mun.

Det är upp till var och en och bestämma hur mycket sött man vill äta under jul, påsk, semester, helger och annars också. Det är ens egna val. Jag tycker inte att jag är speciellt duktig utan mest snäll mot min kropp.


Jag vill ge alla en stor påskpuss och en påskkram


Glad Påsk

1 kommentar:

  1. Instämmer, vet hur det känns med sockerchock och visst blir man rejält sockerbakis, Glad påsk, heja dig!

    SvaraRadera