20 maj 2014

Barnrum och bebiskläder

Ägnade förmiddagen åt att sortera lite kläder. Vilton har vuxit ur stl 74 nu och även vissa stl 80 så nu har jag börjat på en kartong med urvuxna kläder i stl 74 och uppåt. Frigjorde en kartong där det låg bebiskläder från mig och min syster. Det är en sån härlig känsla att se små kläder som man själv haft när man var lite, svårt att förstå. Jag ska spara de finaste av barnens kläder så att de också kan få uppleva det sen.

 Rensade ur det finaste och la bort sådant som var solkigt och nött. Här nedan är en bild på lite söta kläder och ett litet lapptäcke, väldigt mycket rosa.  Den lilla lila mössan har min farmor stickat, väldigt söt. Jag är  inte inte en sådan förälder som inte kan ta på min pojk något rosa men jag hade inte kunnat sätta på en pojke ett par trosor med volang. Vi får helt enkelt se vad det är för kön på bebisen i magen ,om inte annat så får min syster kanske en flicka i framtiden.
Här är en del av Viltons rum. Den lilla möbeln är också från när jag och min syster var små och den har jag målat om från furu till vit (hatar furu). Tältet, mattan och den gröna förvaringsboxen har vi köpt på Ikea, jag vet inte men grönt har varit Viltons färg på något sätt. Vi är inte helt klara i Viltons rum, taket ska målas eller laseras vitt så småningom. Har inte bestämt än, någon som har tips på bra och inte svindyr takfärg/laseringsfärg? Vimplarna i hörnet syns inte så tydligt men de har jag sytt själv och i andra hörnet sitter en väggdekor med fåglar. Den lilla röda väskan på sängbordet är ett loppisfynd för 5 kr och den är sådär härligt nött, i den sitter en mailegkanin bredvid en gossig nalle.
Den gamla byrån är en gåva, den har också målats vit och fått nya porslinsknoppar. Ovanpå har vi spikat på robusta obehandlade plankor som vi målat vita. På byrån sitter Viltons fina Charliebear som han fick i namngivelsegåva och även kaninen Pelle. Den bruna lilla gunghästen och docksängen  är även de saker som jag och min syster haft när vi var små.
Detta rummet ska bli till den kommande lilla bebisen men just nu använder vi det till att byta blöjor i och skötbordet kommer stå kvar här även sen.
Ännu en bild från Viltons rum. Längtar så tills taket är vitt!
Denna byrå har stått i min farmor och farfars sommarstuga många många år. Den har både varit grön och blå men farfar målade den vit för några år sedan. Jag har inte gjort något med den förutom att jag har bytt knappar. det var bruna 70-talsknoppar på den förut, köpte ljusgröna porslinsknoppar. Tycker det är så roligt att möbler får gå i arv och bevaras som minne, eftersom inte min farfar finns i livet mer så betyder denna byrå mycket för mig.

 Det är så svårt att veta vad man ska välja för tapeter i ett barnrum, man vill inte ha för barnsliga tapeter för man vill inte behöva tapetsera om för  tidigt och inte heller för tråkiga tapeter. Men det är inte ingen panik utan vi kan suga på den karamellen länge till.

Hoppas ni tyckte det var kul att få kika in i barnrummen, kommer såklart visa dem sedan igen när de är helt klara. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att Boråstapeter har många mönstrade som både känns gammeldags svenska, ganska vuxna men samtidigt roliga och mönstrade nog att passa i barnrum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut, boråstapeter har massa fint. Blir nog vitt tak, vita väggar men en vägg med någon mönstrad tapet :)

      Radera