13 maj 2014

Bäckenstudie och järn/D-vitaminstudie

Hej!

På mödravården där jag går sitter en lapp inne på toaletten. Jag uppmärksammade detta när jag var där sist men glömde anteckna ner e-mailadressen. Det är sjugymnaststudenter i Göteborg som gör en studie om bäckenbesvär vid graviditet. Min vän hade också uppmärksammat denna lapp och gav mig mejldressen och nu har jag mejlat. De ville veta vilken vecka man är i och vilka besvär man har.

 Såhär skrev jag:

Ömmar och strålar i svanken. Ont ner i baksida lår, mest på vänster sida. Kan inte stå och gå längre stunder för då kommer smärtan. Värken molar framåt ibland också över blygdbenet. Ibland svårt att sova eftersom det gör ont när jag ska vända mig om. Klarar inte av att sitta längre stunder på hårda underlag för då gör det ont i sittknölarna. 

Hoppas det kommer till någon nytta, alltid bra när man kan bidra till forskningstudier så att saker och ting kan bli bättre och vissa svar kan bli funna.

Jag är även med i en studie om D-vitamin och sambandet med brist på det hos gravida och kopplingen till hur mycket man är ute osv. Jag är ju ute minst 4 timmar/dag ( på veckorna ) så barnmorskan tyckte det var bra att jag var med. De ville också undersöka järnvärden och olika samband. Jag har alltid haft bra järnvärde på kontrollerna, kanske är det för att jag äter mycket gröna bladgrönsaker och kött.Jag har också ätit tillskott av järn i början på båda mina graviditeter, förra gången behövde jag inte fortsätta med det eftersom värdet var så bra, får se hur det blir denna gången. Tycker det är intressant med olika studier , hoppas man får reda på resultaten sen.

Fick nu i skrivande stund svar från bäckenstudien. De skriver att de för tillfället inte tar in mer i studien eftersom de ska hinna behandla alla svar innan sommaren. De öppnar studien igen efter sommaren. Jaja det var ju tråkigt men nu har jag iaf mailat och bidragit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar