7 nov. 2013

Matvanor

Godförmiddag!

Jag vill be om ursäkt för dålig uppdatering i bloggen den senaste tiden men jag har verkligen haft fullt upp. Dagarna består av att vara med Vilton , måla & tapetsera, fixa å dona, laga mat, träna, umgås med vänner så det blir inte så mycket tid över att sätta sig ner å skriva, tyvärr. Men allt är bara fint med mig iallafall. Just nu sitter jag och tar igen mig i soffan efter att ha nattat Vilton som alltid sover en stund på förmiddagen.

Det här med mat och barn är ju ett samtalsämne som kommer upp ofta när man träffar andra mammor och pappor. Det är ju så olika för alla barn så diskussionen kan pågå LÄNGE. Jag tycker vi har fått in bra rutiner och vanor när det gäller maten för vår lille kille, även om jag gärna hade velat och önskat att han inte åt på natten, dock har de senaste nätterna endast bestått av en matning istället för två. Hoppas det håller i sig!

Han äter det jag äter till frukost nu, det kan vara äggröra, mosat ägg, turkisk yoghurt med hallon och vaniljpulver, kokosgröt, mm. Ibland får han en smörgås med leverpastej på, det är lätt för honom att pilla i sig själv om man lägger det framför honom på bordet. En dag för honom när det gäller maten kan se ut ungefär såhär.

Frukost: 1/2 mosat ägg, Turkisk yoghurt med hallon.
Lunch: 1/2 burk barnmat, ex fullkornslasagne eller couscous med kyckling (har inte kommit igång så bra med att göra egen än)  
Mellanmål: Mosad banan med ev lite fruktmos i (osötat såklart)
Middag: 1/2 burk barnmat, oftast samma som till lunch. Fruktmos till efterätt och ev majskrok.
Kvällsmat: Välling

Tiderna kan variera lite och ibland kan det blir två mellanmål på en dag men såhär ser det ut ungefär. Man funderar mycket på det här med mat när man själv är så noga med kosten. När det blir tal om sötsaker sen kommer jag vara stenhård, ENDAST LÖRDAGAR ELLER VID FESTLIGHETER Å KALAS! Jag kommer vara noga med att säga till farmor, farfar, mormor och morfar om detta med.

http://barnmatsbloggen.files.wordpress.com/2012/09/xx080212-agg.jpg


1 kommentar:

  1. Min enda fråga är: Varför majskrokar? Varför ska några barn överhuvudtaget äta majskrokar? Detta riktar sig inte till dig personligen, jag har frågat alla jag känner precis samma sak. Jag menar, 100% kolhydrater och 0% näring. Behöver man majskrokar för att man fortfarande är hungrig, eller behöver man majskrokar för att man ska slippa bli uttråkad? Eller är majskrokar ett bra sätt att lugna ner ungarna en stund så man själv hinner göra något annat?

    En vän fick höra i sin mamma/barngrupp att majskrokar är ett bra sätt för barnen att "lära sig hålla i saker". Konstigaste motiveringen jag någonsin hört. De kan väl hålla precis vad som helst?:)

    Jag menar bara, vore det helt olämpligt med en skalad äppelklyfta istället? Vattenlösliga fibrer, naturlig sötma, tar mycket längre tid att äta...

    SvaraRadera