6 aug. 2013

Träningsfunderingar

Nu har vi kommit in i en ny månad och även denna månad ska bestå av mycket träning, ja alla månader egentligen. Igår körde jag cirkelgym på Friskis och det gick riktigt bra, lade på lite extra andra varvet., Tycker det är så svårt att veta nu vad man klarar av och inte rent styrkemässigt så får prova mig fram, oftast klarar man ju mer än vad man tror. Klarar plankan på tå nu 1 min också, det känns riktigt bra. När jag började träna plankan efter graviditeten vad det högst 15 sek på tå som jag klarade och 1 minut gick med nöd och näppe på knä, så roligt när träningen ger resultat och när man känner hur kroppen successivt börjar komma tillbaka på olika plan.

Hur går det med löpträningen då?

Ja... med ca 7 veckor kvar till Kretsloppet känns det helt okej, jag har ännu inte sprungit milen men jag har kört på bra ändå, kortare sträckor och lite intervaller här och där. Jag sprang 5 km terräng häromdagen med mycket backar och det känns som att den träningen ger mycket. Jag tror att jag kommer klara milen bra och hade tänkt testa springa en längre runda ikväll för att se hur jag ligger till.

Det är roligt att träna nu, känslan av att hela tiden orka mer är så härlig. När jag var gravid var jag verkligen tung och hade svårt att röra mig, ont överallt och foglossning. Efter graviditeten var jag också orörlig pga kejsarsnittet och hade några veckor av stelhet i kroppen. Sen har det blivit bättre och bättre och  nu känner jag att jag kommit en bra bit på väg. Jag tränar inte magen speciellt mycket eftersom mina magmuskler fortfarande inte har vuxit ihop. Ligger jag på rygg och gör en liten situp känner jag att jag kan få in 2 fingrar mellan, så det är en delning kvar. Någon som vet om de någonsin växer ihop helt eller om det bara tar väldigt lång tid? Har hört runt 1 år.

Just nu är det stort fokus på löpträningen och styrkan men när kretsloppet har varit kommer jag köra igång med höstens aerobicspass igen men behålla cirkelgymsträningen. Det är klart att det kommer bli en och annan joggingtur också. för det är väl det jag gör, joggar , inte löper :)

Hoppas ni alla får en fin dag!

7 kommentarer:

  1. Imponerande form du är i så snabbt efter graviditet! Magen kommer med all sannolikhet växa ihop igen men låt bli situps. Planken är bra att köra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Michelle, är det Michelle , Jennifers syster?

      Ja , jag försöker låta bli dem, hur var det för dig? för du har väl också barn?

      Radera
  2. De går ihop om man tvingar dem. Och du vet ju vilka övningar som är bra! Om man däremot inte tvingar dem kan de gå ihop iallafall (det är inte för alla de går isär så himla mycket under graviditeten, och så finns det ju folk som har fantastiska gener för muskulatur och fitness), men det är inte många som orkar kämpa hela vägen tillbaka. Jag håller dock alla tummarna för dig!! Jag tror att du har viljan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte säker på om jag förstår hur man tvingar ihop dem? Är det med plankan och bål övningar? Berätta gärna:)

      Radera
    2. Ja, plankan (eller ännu hellre, kolla på youtube efter "plank sequence" och välj någon som känns hanterbar). Vissa är SJUKT avancerade, men det finns många som vidhåller att kroppen inte jobbar optimalt när man står helt statiskt, så det ger bättre effekt att göra flera olika sorters plankövningar i sekvens.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Jag har kört bergsklättrare som är rn övning när man gör knäböj och sen går ut med händerna i en planka å sen går man sakta ihop med fötterna för att sedan ställa sig igen. Svårt att förklara. Ska absolut kolla på Youtube för mer inspiration. Ja visst är det läskigt när man kan känna delningen i magen så tydligt. Hoppas det växer ihop någon gång. Grattis till giftermålet förresten. Såg underbart ut

      Radera