30 aug. 2013

Minskat mejeriintag

Har nu kört ca 2,5  veckor med mindre mejerier i min kost, detta har jag dragit ner på

  • Ingen mjölk i kaffet, dricker svart. Anledningen till att jag brukade ha mjölk i är pga att jag tycker det är för varmt, bara vänta en stund liksom

  • Creme fraiche. Äter det i yttersta fall som ex till tacos
  • Vispgrädde. Har inte ätit någon vispgrädde alls sedan jag minskade ner
  • Turkisk yoghurt, ingen alls sedan jag minskade ner
  • Ostar, någon enstaka ostbit har jag ätit men innan åt jag 1 hel brieost i veckan ungefär
  • Ingen keso
  • Ingen mjölk i matlagningen , använt mandelmjölk och kokosmjölk
Matlagningsgrädde och smör använder jag fortfarande men inte speciellt stor mängd. Känner inte att jag blir så uppsvälld i magen av smör eftersom det är så liten mängd. Matlagningsgrädde har jag i grytor osv , det är ju lite för min sambos skull med. Hade mandelmjölk i kycklinggrytan häromdagen och han märkte iof ingenting.

Det mejeriprodukter jag saknar mest är BRIEOST och TURKISK yoghurt, turkisk yoghurt med bär är ju lite av en favorit och en bit brieost till kaffet är så gott. Jag äter också mörk choklad emellanåt , jag kör alltså inte mejerifri LCHF men en minskning på mejerier.

Vad märker jag för skillnad då?

Jo, jag tycker inte att jag har lika uppsvälld mage som jag kunde uppleva förut. Vikten har jag faktiskt inte kollat av nu på ett tag så det återkommer jag till. Jag upplever tyvärr inte samma mättnadskänsla som förut, ostar, grädde och feta yoghurtar mättar ju väldigt mycket.  Tur att majonäs , de dressingar och såer jag äter är mejerifria.

Såhär uppsvälld var jag innan när jag åt massa mejerier :P  Haha, Hittade  bilder på min höggravida mage, tänkt att vår älskade Vilton låg där i <3








5 kommentarer:

  1. Om du återgår till yoghurtfrukostar efter ett tag, så måste du prova Rysk yoghurt!! Mer kaloririk än turkisk, så man blir ännu mättare. Den är inte riktigt lika syrlig heller, och fantastiskt krämig:) Bra att du experimenterar med kosten, men frågan är om det inte hade funkat med laktosfria produkter..? Om det nu mest är uppsvälldheten som besvärar dig annars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske jag ska prova, Ja rysk yoghurt har jag kört myucket med, den är goooood. Men är det säkert att det är laktosen man är känslig mot? Mjölkprotein å mjölksocker kan det inte va då?

      Radera
    2. Laktos är mjölksocker. Alltså, laktos är namnet på sockrarterna. Och jag tror (men är inte helt säker på) att man får värre symtom än uppsvälld mage av allergi mot komjölksprotein.

      Radera
    3. Jag svarade på detta igår. Men här syns inte svaret. hmmm. Laktos ÄR mjölksocker... och jag tror att man får värre symtom än "bara" svullen mage om man är allergisk mot komjölksprotein.

      Radera
    4. Ja jag tror inte att jag är allergisk mot mjölkprotein men jag kanske är känslig för det. Känner mig väldigt svullen när jag druckit ex kaffe med mjölk men inte alls lika svullen om jag druckit kaffe med ex laktosfri grädde. Är inte så bra på detta område med laktos osv eftersom jag inte tyckt att det varit några problem tidigare. Det här med ostar, innehåller ex hårost eller brieost märkbart med laktos?

      Radera