14 aug. 2013

Mejerifritt bröd

När jag bakat bröd enligt LCHF har jag använt mig av ganska mycket mejerier så som ost, creme fraiche och grädde. Jag har bestämt mig för att minska ner lite grann på mejeriprodukter bara för att jag den senaste tiden känt mig lite uppblåst i magen och att jag tror att de där sista envisa kilona lättare släpper om jag minskar ner på dessa. Jag kommer inte äta helt mejerifritt men som sagt minska ner. Jag hittade en recept på Anniska Sjö´s blogg idag som jag utgick ifrån när jag gjorde detta brödet, det var väldigt enkelt och gott. Passar också utmärkt som hamburgerbröd. Jag gjorde ju ett försök med periodisk fasta för ett tag sedan, det har gått sådär. Det är så svårt när man går upp kl 06:00 att hålla sig 4 timmar innan man kan äta frukost men jag har haft 10:00-18:00 som ett riktmärke och körde ungefär så. Det kan bli att jag äter frukost mellan 09-10:00 och den sista måltiden runt 18:00. Jag vet det är inte strikt men det får bli som det blir. ..

Recept "Frukostbullar" ca 6st

3 st ägg

3 dl mandelmjöl

3 msk fiberhusk

2 tsk bakpulver

salt

ca 1 dl fröer ( jag använde mig av krossade linfrön och sesamfrön)

1/2 dl pofiber

3 dl kokande vatten

 

Sätt ugnen på 175 grader

 

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda i äggen och vispa med elvisp. Häll sedan på kokande vatten och vispa igen. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper och in i ugnen . Toppa med solrosfrön om man vill. Placera plåten i nedre delen av ugnen i ca 45 min.



1 kommentar: