20 aug. 2013

Kokosgröt


Jag är kär! Gud vad gott detta var, varför har jag inte provat detta innan? Hittade receptet från Åse`s blogg och det var verkligen en succè Till gröten hade jag mandelmjölk eftersom jag vill minska ner på mejerier för tillfället. 

Kolhydratsinnehållet i mandelmjölk är 3 g/100 g
Kolhydratsinnehållet i kokosmjölet är 16g/100 g och man använder 1 msk till en portion så det blir inte mycket.

Recept Kokosgröt (från bloggen 56kilo.se)

Du behöver:

2 ägg

1 dl mandelmjölk/kokosmjölk/mjölk, jag tog mandelmjölk

1 msk kokosmjölk

Gör såhär:

Vispa ihop ägg och mjölk i en kastrull, rör ner kokosmjölet och låt koka upp på medelvärme tills det att gröten börjar tjockna till sig. Krydda med något du gillar ex. vaniljpulver, kanel kardemumma.
Toppa med något gott som exempelvis hallon, blåbär, nötter, kokosflingor. 

Riktigt mättsamt och gott! Jag åt gröten till frukost idag ca 07:30, gick sedan en promenad på ca 1 tim , var på babysångstund och höll mig mätt till mellanmålet/lunchen vid 12-tiden. Så helt klart en ny favorit, gott och mättande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar