13 aug. 2013

diastasis recti

Diastasis recti? Vad är det för något?

Jo.. det är den delningen som man efter en graviditet kan få mellan bukmuskerna. En sådan har jag fått men det har gått ihop från att jag fick mellan 4 fingrar till ungefär 2 fingrar. När man är gravid delar de raka bukmuskerna på sig och tänjs ut så att allt ska få plats. Det kan ta ca 1 år innan magmusklerna har växt ihop igen så det krävs lite tålamod. Men jag tycker att det har hänt mycket redan så jag känner mig peppad. Man ska undvika situps medan delningen är kvar och köra på med olika plankövningar. Jag kommer köra på med plankövningarna och hoppas på att diastasis recti vill gå ihop igen.

Googla inte Diastasis recti om ni är känsliga. Gjorde det precis och det fanns många otrevliga bilder. Helt plötsligt känner jag mig VÄLDIGT nöjd med min mage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar