18 juli 2013

Periodisk fasta- tredje dagen

Då har även jag gett mig på det här med periodisk fasta. Jag tänkte att jag kör och ser hur det funkar för mig. Jag går ju upp så extremt tidigt  ca 06) varannan dag så det blir långt innan man får avnjuta frukosten eftersom jag kör mitt matfönster mellan 10:00.18:00. Men jag vill inte äta frukost tidigare heller för då innebär det att jag måste äta sista målet tidigare än 18:00 och det vill jag inte.

Jag är nu inne på tredje dagen med periodisk fasta. Jag provade det för ett tag sedan också men kör nu mera seriöst. Jag har länge läst Åses blogg www.56kilo.se och hon har provat detta och även skrivit ner de fördelar som hon ser med pf, därför blev jag sugen på att prova.

 Detta är de hälsofördelar som Åse skriver om på sin blogg

1. Korttidsfasta ökar tillväxthormon och IGF (Insulin-like Growth Factor) som starkt påverkat fettförbränning, muskeltillväxt och vävnadsreparation.
2. Aptitregleringen påverkas positivt av korttidsfasta hos kvinnor.
3. Korttidsfasta är ett enkelt sätt att äta sig mätt när man äter men ändå skapa ett energiunderskott eller en energibalans och är därför positivt när man vill viktreglera. De timmar man inte äter är man i det sympatiska nervsystemet som motverkar hunger.
4. Korttidsfasta har positiv påverkan på våra celler som vanligtvis annars ses vid träning och aktivitet.
5. Med korttidsfasta så blir det lättare att bygga muskler vid träning.

De främsta anledningarna till att jag vill köra pf är:

1. Jag vill tappa de där sista kilona.
2. Bli lite lättare inför kretsloppet.
3. Att det har positiv inverkan på muskeltillväxt.

önska mig lycka till



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar