21 maj 2013

Varför jag tagit en bloggpaus.

Vill bara kika in en kortis och förklara varför jag har tagit en paus då jag fått förfrågningar om detta.

Denna blogg handlar om välmående och allt vad det innebär. Att äta rätt, träna, skämma bort sig själv, vila, sova, njuta, umgås med vänner, familj osv.. det är för mig välmående. Inre stress är något som inte går under ramen välmående och det var en hel del inre stress jag kände ett tag innan jag valde att ta en bloggpaus.

En bebis tar enormt mycket tid och jag vill ge vår son all den tid han behöver och njuta av vår tid tillsammans istället för att känna att jag måste ta kort på dagens mat, skriva upp veckans träning osv. Jag kände att jag hela tiden måste lägga upp och det gjorde att det skapades en inre negativ stress hos mig , därför tog jag beslutet att ta en paus från bloggen men att jag kommer tillbaka när jag hittat en balans. Det tar månader innan man kommit in i en viss rutin när det gäller mammalivet och när jag känner att jag är redo igen så kommer jag tillbaka. Men eftersom bloggens innehåll handlar om välmående kändes det inte rätt att blogga om välmående när jag inte kände att jag mådde bra. Hoppas ni förstår, blir lite rörigt känner jag.

Tog i samma veva som jag valde att pausa bloggen bort instagram, oj vad skönt det var. Funderade på att ta bort Facebook ett tag där med men har kvar det. Jag tycker det är viktigt att vara i nuet och stanna upp och njuta av sitt liv. Varför hela tiden kolla vad andra gör och dela med sig av sitt eget hela tiden. Osäkerhet? Bekräftelse? Att hävda sig? Jag vet inte men jag tror att många målar upp en bild av sitt liv som inte stämmer helt. Man vill visa sig duktig och visa att man har ett perfekt liv. Jag erkänner att jag inte har tid till detta och vill umgås med min familj och vänner utan att visa för alla att det är underbart, det viktigaste är att JAG känner att det är underbart...mitt liv.

Vi mår bra allihopa iallafall ,  hela familjen. Jag har tagit en paus på 2 veckor från Olgas träningsprogram och körde förra veckan spinning, långpromenader och aerobics. Denna veckan har det varit Core, promenader och ikväll blir det aerobics. Kosten är densamma, LCHF , såklart. Har bakat en hel del goda saker det senaste, knäckebröd med kardemumma och LCHF-chokladbollar. Det har blivit mycket grillat med, älskar grillat.

Ha det fint, vi ses igen! Hoppas ni vill fortsätta läsa då.



KRAM KRAM

5 kommentarer:

  1. Tycker du gör rätt i att ta en paus. Att vara nybliven mamma kräver sin lilla tid o du MÅSTE verkligen njuta för tiden går fort, sjukt fort. Min lille är snart 17 månader o jag ska böjra jobba i sep o undrar vart tiden tog vägen??

    Märkte att du försvann fr IG, jag tycker det är roligare med IG än FB. Kanske att man skulle ta bort FB men samtidigt är det där jag får reda på saker när jag inte är i arb-livet.

    Ta hand om dig o kom tillbaka när balansen infunnit sig :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Den gulliga och superlyckliga bilden som många målar upp kan nog bero på många saker, men alla är inte osäkra. En del är verkligen vansinnigt snuttegulliga. Dock blir det ju en bättre balans när människor som befinner sig på en mer normal nivå vågar berätta om sina svackor, sina riktiga känslor och sina komplex/ osäkerheter/ irritationer. Kom du tillbaka till bloggandet när du har landat i mammarollen, eller kom fram till insikten att du inte behöver en blogg för att prata om välmående heller. Du kanske kan sköta det IRL:) Kram sålänge/ C

    SvaraRadera
  3. Okej, skönt med en liten paus :) Hoppas du stannar kvar bara du hittar balansen :)

    Men det där om att något gult sträck blir blått.. det har jag helt missat :P ... Fast jag kollade nu och det verkar vara så att 3:orna har inget sånt. Vad har ni för strl på er lille? :D

    SvaraRadera
  4. Åhå okej :) Ja då är det en annan sort då isf. Jag ammar Elton fortfarande och det går super :) Han sover ju hela nätter fortfarande och äter destomer på dagarna, men det börjar bli mindre ofta och längre istället. Förut somna han nästan på en gång :P Vaccinet är nästa månad då han blir 3 månader.. Huvva! Visst har din Vilton fått sprutorna redan? fick han nå feber?

    Trevligt med en mammagrupp :) Det har inte vi varit på.

    kram!

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att höra :) Må gott fina du :) Trevlig sommar och hälsa lillen från Elton, hihi! Kraaam

    SvaraRadera