15 jan. 2013

Vecka 36

Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Därför upplever man oftare att det i stället puffar och gör svepande rörelser.
Ett 36 veckor gammalt som är 47 centimeter långt.Njurarna är nu färdigutvecklade. Fostret har blivit omkring 47 centimeter långt. Det lägger på sig ungefär fjorton gram fett varje dag, och väger i den här veckan runt 2800 gram. Pojkar är ofta något tyngre än flickor. Det skiljer ungefär etthundra till två hundra gram mellan pojkar och flickor. ( info taget från www.1177.se)












Hur mår jag?
Jag är en känslomässig bergochdalbana med ett tålamod sämre en den sämsta fiskares. Jag kan väldigt lätt störa mig och irritera mig på saker och folk i min omgivning, bäst jag håller mig hemma så mycket som möjligt. Klantig har jag blivit också, eller klantigare än förut, tappar saker på golvet hela tiden och blir så sur för jag hatar att behöva böja  mig ner och plocka upp det då det är 1000 gånger jobbigare än förut. Men allt är inte jobbigt , försöker även njuta av det som är kvar av graviditeten och varje dag ligger jag och känner med händerna på magen och känner hur vår lilla kille ligger där inne och rör sig. Får en fot under handen och trycker till lite lätt, får tillbaka en spark, han kanske är kittlig? Vissa dagar känns det bara så självklart att vi ska ha barn och jag känner mig väldigt redo medan andra dagar kan kännas helt tvärtom. Jag fantiserar mycket över hur vår bebis ser ut, kommer han ha mycket hår? Vilken ögonfärg föds han med? Hur mycket kommer han att väga? Kommer han att börja amma lätt? Kommer han vara en tyst eller skrikig bebis? Ja , frågorna i mitt huvud är väldigt många. Vi längtar otroligt mycket nu efter att få hålla vår skatt i våra armar. Du är efterlängtad och välkommen!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar