18 dec. 2012

Vecka 32

Vecka 32

Nu träffar man barnmorskan på MVC oftare än tidigare under graviditeten. Ibland görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska. Om moderkakan tidigt under graviditeten låg nära den inre modermunnen, livmoderns öppning, brukar det kontrolleras att den nu sitter högre upp.
De som har tunga arbeten kan ansöka hos försäkringskassan om att få graviditetspenning, som kan tas ut från och med nu. Graviditetspenning är till för friska gravida kvinnor som på grund av arbetets utformning inte kan arbeta. Om man ska gå någon kurs som förbereder inför förlossningen är det dags att välja detta nu.
Fostret väger cirka två kilo, och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt, men om det finns gott om plats kan det även fortsätta att snurra runt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt.

Hur mår jag?
Jag mår fint, längtar till julen nu och är mitt uppe i att slutföra examensarbetet, på fredag är det över!

Det står att om moderkakan ligger nära modermunnen i början av graviditeten så följs detta upp nu men jag hade inte moderkakan där, inte heller i framvägg som vissa har. Jag började känna sparkar i vecka 19, det hade jag nog inte gjort om moderkakan legat i framvägg. Kommer fortfarande ihåg när jag fick första kicken av bebis där inne mot magens insida. Det var så häftigt och man vågade inte säga till någon att man känt av sparkar förrän man känt det några gånger till, jag ville vara helt säker på det jag kände.

Tycker det är häftigt att bebisen redan vägen runt två kilo, det är ju mycket. Inte konstigt man är framtung och har ont i rygg och bäcken. Lång är bebis också, 44 cm finns det ju kläder att köpa i affären till bebisar, fast det är ju den minsta.

I en av mina gravidappar står det att nu kan det vara dags att packa BB-väskan. Det känns tidigt men det är klart OM det skulle sätta igång tidigare kan det vara skönt att allt, eller ja det mesta är nerpackat som man kommer behöva och vilja ha med sig när det är dags. Men jag tycker bebis ska stanna inne ett tag till i den varma ombonade magen, utanför är det kallt och grått.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar