21 dec. 2012

60 dagar

Det är 60 dagar kvar till dagen vi väntat på så länge, dagen då vårt lilla underverk beräknas titta ut. Jag tycker inte 60 dagar låter mycket alls. Det är klart han kanske väljer att kika ut tidigare eller lite senare men för att ha något att utgå ifrån är de där 60 dagarna för mig väldigt viktiga, ett slags mål.Det är fortfarande 2012 och det känns som ett steg närmare att det snart är 2013, rätt år för vår skatt att komma till världen. Du är efterlängtad! Det har funnits många mål genom denna graviditet hittills för mig. Först längtade jag efter vecka 10 då i skulle åka till Göteborg och Emmas Ultraljudsklinik för att se vårt lilla pyre i magen för första gången. Han var cirka 3,5 cm lång och låg och viftade med händer och fötter. Jag var så otroligt nervös och hela britsen där jag hade legat var helt blöt av svett. När barnmorskan sa att det fanns ett litet hjärta som tickade var det som om en stor sten föll av mig, jag blev så lättat.  Sedan längtade man efter att de där 12 veckorna skulle gå så att man var lite säkrare på att lilla pyret ville stanna kvar , trots att det inte var en garanti ändå. Efter de 12 veckorna började vi berätta mer öppet om att vi skulle ha barn och det hade man längtat efter länge. Efter att de 12 veckorna hade gått började man längta efter att vecka 19 skulle komma eftersom då skulle vi få se vår lilla igen på ett rutinultraljud på MVC. Den dagen var jag mest förväntansfull och pirrig och inte så nervös att något skulle vara fel som jag var förra gången vi skulle göra ultraljud. Allt såg då bra ut på det ultraljudet och barnmorskan såg en fin ryggrad som täckte hela skärmen, tyvärr inget ansikte då han gömde sig med ansiktet neråt. Men det var då vi fick reda på att bebis i magen var en liten kille.

Efter vecka 19, ja vad längtade man efter då? Jo kurserna som man skulle få gå på, de så kallade föräldrautbildningarna och att man skulle få börja gå oftare till sin barmorska för att få lyssna på hjärtat på lillen. Nu när jag är i vecka 32 längtar jag såklart efter....förlossningen! Men som sagt, 60 dagar av kvar av 280 dagar. Ingenting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar