2 nov. 2012

Inte bara jag som blivit en tjockis

Hej!

Igår var det dags för min lilla vovve att åka till veterinären och få sin årliga vaccinationsspruta men vi fick lite annat också, som information om att Nala är på gränsen till överviktig. Jag blev väldigt ledsen och tog hårt vid mig eftersom jag såklart känner skuld till detta. Jag har inte sedan i somras kunnat gå våra 5 kilometers långa promenader på grund av foglossning och sammandragningar i livmodern så hon har fått mycket mindre motion än i vanliga fall.

Veterinären trodde dock inte bara det berodde på mindre motion utan på kosten med, såklart det förstår väl jag med, att hon har ätit för mycket , kost och motion A och O till att behålla en sund vikt. Nala har också sedan hon var valp spytt emellanåt, gul galla som kommer upp i rätt liten mängd. Jag har frågat ett flertal gånger när vi vart hos veterinären om vad vi ska göra åt detta men har inte fått ordentliga svar förutom att det är för att hon är tom i magen och behöver hela tiden ha något i magen för att den inte ska arbeta tom. Därför har hon säkert fått lite extra mycket mumsbitar för att jag inte vill att hon ska vara tom i magen, det har blivit som en ond cirkel. Men jag anser att det alltid är människans problem när djur blir för tjocka eftersom de inte har något stopp utan kan äta hur mycket som helst, därför är det vårt ansvar eftersom det är vi som doserar deras mat.

 Nu är iallafall Nala satt på en diet och om den funkar bra så får hon äta den hela tiden, det är ett foder som är medicinskt och innehåller skonsamma ämnen mot känslig mage och den ska också få henne att gå ner i vikt. Så nu ska hon äta ca 170 g av den per dygn och om ca 6-7 veckor ska vi åka och köpa ny säck om den funkar bra ( kan bara köpas hos veterinären) och då ska vi väga henne igen för att se om hon gått ner i vikt. Veterinären sa dock att han inte var speciellt intresserad av vikten utan sa att man ska kolla på hunden och se hur den ser ut. Nala har för mycket fett över revbenen, ca 1,5 cm och hon har en väldigt otydlig midja och det är bättre att kolla på hur midjan kommer fram och se hur fettet runt revbenen försvinner genom att helt enkelt se på hunden.

Jag var väldigt ledsen över detta igår men idag känns det bättre och Nala gillar sin nya mat, hon var också ute och sprang med husse igår. Hon löper just nu också och det gör att hon blir slöare än vanligt och inte riktigt sig själv, som vi människor och då får man ha lite förseende med att hon vill vila mycket också. Så här sitter vi i soffan , två tjockisar. En  är tjock för att det finns en liten bebis i magen och den andra har blivit tjock för att det har vart lite för mycket av det goda det senaste och lite för lite motion pga matte har foglossning och sammandragningar. Men jag vet att om ett tag kommer vi båda vara lika slanka och fina som vi var innan.


Nalas nya mat
Hos Doktorn
Min underbara vovve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar