4 okt. 2012

Att träna under graviditeten

Hej

Jag skriver inte så ofta nu för tiden som ni kanske märker men det har vart rätt mycket det senaste. Just nu har vi VFU i 6 veckor och det är som att arbeta heltid och då blir det inte lika mycket tid över till bloggande. Men det rullar på och det är bara 2 veckor kvar sen är vi färdiga med all den VFU vi ska ha under vår utbildning. Kan inte fatta att jag är färdig lärare i januari.

Sen var det här med att röra på sig och träna under graviditeten. Jag trodde att jag skulle kunna vara smidig och alert och både jogga, powerwalka , träna aerobics osv under min graviditet men kroppen säger stopp när jag utför viss form av träning. Att ta en rask promenad göra efter cirka 3 km ont i bäckenet, ljumskarna och magen och jag tror det är foglossning och sammandragningar så det går inte och att springa är samma sak. Däremot går det bra att träna aerobics än så länge, iallafall under själva passet men dagen efter har jag ont i fogarna, men jag vill ju så gärna röra på mig och träna något. Simning går bra också , eller ja för några veckor sen gick det bra men har inte blivit av att vi simmat nu det senaste eftersom det var massa förkylningar hit och dit men tanken är att det ska bli av snart.

MEN ....nu på måndag ska jag prova att träna core. Det handlar mycket om bålstabilitet och det tror jag kan vara bra för mig. Skonsam träning som stärker rygg och muskler runt bålen. Spännande! Hoppas det går bra.



2 kommentarer:

  1. På core-passen på mitt gym måste man ligga på mage nästan halva tiden. Men du kanske kan göra övningar liggandes på sidan istället..?

    SvaraRadera
  2. Bra att hålla igång! Dock fick jag rådet att undvika magövningar under graviditeten eftersom magmusklerna delar på sig i takt med att magen växer...

    SvaraRadera