28 mars 2015

Granola

Sen de pratade om granola i programmet vardagspuls för några dagar sedan har jag varit otroligt sugen på det.

 Idag, med Olivia i bärselen gjorde jag en plåt och det blev fantastiskt gott. Jag hade inte kallpressad kokosolja som det står i de flesta recept att man ska ha utan tog olivolja och det gick jättebra.

Man kan ju variera sin granola i oändlighet men jag som äter lågkolhydratskost utesluter havregryn, olika typer av vete samt torkad frukt och honung i mitt recept. 

Detta hade jag i min granola:

• sötmandel 
• hasselnötter 
• hyvlad kokos
• solrosfrön
• linfrön 
• kanel
• kardemumma 
• olivolja 

Gör såhär : 

Sätt ugnen på 175 grader. 

Grovhacka nötterna eller kör dem i mixern. Blanda i frön, kokos och kryddor. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och sprid ut blandningen. Ringla över olivolja och blanda så att hela blandningen får kontakt med oljan. På med lite extra kanel om du gillar det.

In i ugnen ca 8 min, ta ut och blanda runt och in med det igen ca 10 minuter till. Man får passa det så det inte bränns vid. Jag har varmluftsugn så det går rätt fort. 
Låt det stå och svalna en stund på plåten. 

Färdigt! 

Jag åt min granola ikväll med naturell yoghurt, blåbär och hallon. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar